7 krokov k úspechu: Získajte vytúženú prácu

7 krokov k úspechu: Získajte vytúženú prácu

Našli ste fantastické pracovné miesto, ale máte obrovskú trému a obávate sa, že neuspejete na prijímacom pohovore? Takto sa pripravte na svoj veľký deň. RADÍ riaditeľka profesia.sk Ivana MOLNÁROVÁ.

1. Čo si musíte vopred zistiť a ujasniť?
Prv než začnete prezerať ponuky, musíte mať jasnú predstavu o tom, čo chcete a čo nechcete robiť. Nereagujte na všetky zaujímavé pracovné miesta bez toho, aby ste si dôkladne prečítali inzerát. Netreba sa vždy orientovať iba podľa názvu pozície, pozrite si najmä náplň práce, požiadavky a ostatné informácie. Zistite si niečo aj o firme – čo je predmetom jej podnikania, koľko má zamestnancov, ako to tam funguje a podobne.

Užitočné informácie skúste získať aj od niekoho známeho, čo tam pracuje. Všetky tieto informácie sú dôležité pri písaní motivačného listu aj na pracovnom pohovore. Neposielajte jeden univerzálny motivačný list desiatkam firiem, pretože práve motivačný list a životopis sú jediné dokumenty, ktorými môžete zaujať zamestnávateľa bez osobného kontaktu.

2. Nerozumiete názvu pracovnej pozície?
Samozrejme, často sa stáva, že firmy dávajú rôzne názvy pozícií. Niektoré môžu byť v angličtine, iné zase môžu mať taký kreatívny názov, že uchádzač sa môže iba domnievať, o čo asi ide. V takom prípade sa treba orientovať podľa opisu práce a požiadaviek. Hoci sa pracovné miesta nazývajú rovnako, nemusí to vždy znamenať, že skutočne ide o rovnaké pozície. Napríklad, miesto sekretárky.

Raz môže ísť o pozíciu s náplňou práce, ako je príprava kávy a materiálov na konferencie, inokedy je v náplni práce aj zabezpečovanie objednávok a reklamácií i celého chodu kancelárskeho života vo firme. Určite platí, že z inzerátu sa nemusíte dozvedieť všetko. Ak vás ponuka napriek tomu zaujala, dodatočné informácie získate na pracovnom pohovore. Nebojte sa opýtať personalistu na všetko, čo vás zaujíma.

3. Aký si máte pýtať plat?
Od 1. mája platí na Slovensku zákon o povinnom zverejňovaní platov. To znamená, že ak zamestnávateľ ponúka prácu na našom území, musí pri pracovnom mieste zverejniť aj základný plat. Výnimka platí iba pri verejnej správe a živnostníkoch. Zákon hovorí aj o tom, že na pracovnom pohovore firma už nemôže dohodnúť s uchádzačom nižšiu sumu, akú uviedla v inzeráte.

Skutočnosť, že firmy povinne zverejňujú čísla v ponukách, však nemusí znamenať, že ide vždy o reálne sumy. Teoreticky totiž firma neporuší zákon, ak uvedie minimálnu sumu, preto je dôležité poznať svoju cenu na trhu práce. Na portáli Platy.sk si môžete porovnať svoj aktuálny plat alebo predstavu so mzdami uchádzačov, ktorí pracujú na rovnakom mieste v rovnakom meste. Určite odporúčam pripraviť sa na túto časť pohovoru a použiť konkrétne argumenty, prečo by vám mala firma dať takú mzdu, akú očakávate.

4. Čo robiť, ak sa vyžaduje živnosť?
Niekomu sa živnosť oplatí. Dôvodom môže byť práve to, že nespolupracuje iba s jednou firmou, ale s viacerými. Najmä v médiách sa však môžete stretnúť s tým, že firma nechce, aby daný človek zároveň písal aj pre konkurenciu. Takýto záväzok však vždy platí iba pre konkrétne činnosti, nikdy nejde o celkový zákaz pracovať inde. Ak je podmienkou prijatia založenie živnosti, musíte v prvom rade myslieť na to, že nebudete pre firmu zamestnancom, ale dodávateľom služby. S tým súvisí aj potreba vedenia si vlastnej dokumentácie.

5. Ako nevysielať nevhodné signály?
Hovorí sa, že máme len pár sekúnd na to, aby sme urobili prvý dojem. Keď prídete na pracovný pohovor a veľmi vám na ňom záleží, nervozita je úplne namieste. Pre personalistu je to znamenie, že vám na tom pracovnom mieste skutočne záleží. Pracovný pohovor je však zároveň stretnutím, kde sa musíte vedieť čo najlepšie predať. Je dôležité pôsobiť sebavedomo – s tým súvisí postavenie pliec, priamy očný kontakt, gestá rúk, vystretý chrbát. Rozprávajte dostatočne nahlas a zrozumiteľne. Neistotu prezrádzajú prekrížené ruky, minimálna mimika tváre či žiaden očný kontakt s personalistom.

6. Akým oblečením urobíte dobrý dojem?
Dnes už neplatí, že každý uchádzač by mal prísť na pracovný pohovor v saku. Závisí to od pracovnej pozície, o ktorú sa uchádzate. Ak ide napríklad o miesto v banke, určite je potrebné formálnejšie oblečenie - kostým, blúzka, sako, u mužov oblek. Ak idete do menšej firmy, prípadne do firmy, kde je uvoľnenejšia kultúra, v poriadku sú jednoduchšie šaty, u mužov tričko a sako. Na pohovor rozhodne neodporúčam minisukne, príliš výstredné oblečenie, odhalené plecia a veľké výstrihy. Treba myslieť aj na vlastné pohodlie, aby vás počas pohovoru nerušilo práve oblečenie a mohli ste sa sústrediť na konverzáciu s personalistom.

7. Ako sa na pohovor psychicky naladiť?
V prvom rade sa uvoľnite a myslite na to, že napriek všetkému nejde o život. Pozitívnu náladu môže navodiť najmä zamyslenie sa nad svojimi silnými stránkami. Ak s tým máte problém, pokojne si sadnite a napíšte si pozitívne stránky na papier. Dobré je spomenúť úspešné projekty, výsledky v škole a iné pozitívne veci. Zároveň však pozitívne myslenie nesmie prerásť do klamstva. Ak personalista položí otázku, ktorá sa týka nejakého neúspechu, odpovedzte pravdivo. Nejde o to, aby sa človek tváril ako majster sveta, nikto predsa nie je dokonalý. Držím palce! A keď to náhodou nevyjde, skúste s odstupom času porozmýšľať, čo by ste nabudúce mohli zmeniť.

Autor: jb
Foto: Shutterstock.com, archív

Focus Media

Video

Diskusia

Podobné články nájdete v týždenníku Báječná ŽENA

Cennik predplatneho

Podobné články

"Najnovšie z Zamestnanie"

Poradňa