7 naj potravín pre dobrý zrak: Oči milujú zelenú

7 naj potravín pre dobrý zrak: Oči milujú zelenú

Keby si vaše oči mohli vybrať, každý deň by jedli vajce so špenátom a paprikový šalát.

Zhoršovanie zraku nemusí byť nevyhnutným dôsledkom starnutia. Životný štýl a vhodná strava dokážu významne znížiť riziko očných problémov. Ktoré potraviny majú priaznivé účinky na zdravie očí?

1. Ryby

Ak trávite veľa hodín denne za počítačom, jedzte morské ryby. Niektoré výskumy ukázali, že rybí tuk bohatý na mastné kyseliny omega-3 chráni oči pred vysušovaním, pred degeneráciou makuly a rozvojom glaukómu.

2. Orechy
Orechy, mandle, slnečnicové semená a strukoviny obsahujú veľké množstvo vitamínu E - v 30 g asi polovicu odporúčanej dennej dávky. Tento vitamín dokáže výrazne spomaliť vekom podmienenú degeneráciu makuly, ktorá je jednou z najčastejších príčin stareckej slepoty.

3. Paprika
Čerstvá paprika, najmä červená a oranžová, patrí medzi najbohatšie zdroje prírodného vitamínu C, ktorý je dôležitý pre cievy v oku a podľa vedcov znižuje riziko sivého zákalu.

4. Zelené listy
Špenát, listový kel, hlávkový šalát, mangold a ďalšia zelenina s tmavozelenými listami poskytnú očiam okrem vitamínov C a E aj štedrú porciu špeciálnych karotenoidov luteínu a zeaxantínu, ktoré chránia sietnicu a pomáhajú predchádzať rôznym očným ochoreniam.

5. Mrkva
Oranžovo sfarbené ovocie a zelenina, ako je mrkva, marhule, mango, tekvice a sladké zemiaky, obsahujú veľa betakaroténu, z ktorého si telo vyrobí vitamín A. Tento vitamín zlepšuje prispôsobovanie očí na tmu a chráni pred šeroslepotou.

6. Vajcia
Žĺtok dodá očiam luteín a zeaxantín a navyše zinok, ktorý zlepšuje ich vstrebávanie a využitie na ochranu sietnice. Tieto karotenoidy pomáhajú zvyšovať množstvo ochranného pigmentu v makule - centrálnej časti sietnice, ktorá zabezpečuje ostré videnie.

7. Brokolica
Brokolica a jej príbuzný ružičkový kel obsahujú jedinečný kokteil živín: luteín a zeaxantín, betakarotén a vitamíny C a E. Všetky tieto antioxidanty zneškodňujú voľné radikály, ktoré poškodzujú očné tkanivá, najmä mimoriadne citlivú sietnicu.

Ochranný kokteil
Denné dávky živín, ktoré podľa odporúčania AAO (Americkej akadémie oftalmológie) dokážu spomaliť starnutie očí a vekom podmienenú degeneráciu makuly:
500 mg vitamínu C, 400 IU (medzinárodných jednotiek) vitamínu E, 10 mg luteínu, 2 mg zeaxantínu, 25 mg zinku a 2 mg medi.

Obsah luteínu a zeaxantínu v 100 g:

  • listový kel 18,2 mg
  • špenát 11,3 mg
  • mangold 8,4 mg
  • pistácie 2,9 mg
  • mladý hrášok 2,5 mg
  • hlávkový šalát 2,3 mg
  • ružičkový kel 1,3 mg
  • brokolica 1,1 mg
Autor: jb
Foto: Shutterstock
Focus Media

Video

Diskusia

Podobné články nájdete v týždenníku Báječná ŽENA

Cennik predplatneho

"Najnovšie z Výživa"

Poradňa