Ako môže starší človek získať dostatok vápnika? Je to také ľahké

Ako môže starší človek získať dostatok vápnika? Je to také ľahké

Piť mlieko nie je len dobrý nápad pre deti. Každý rok majú státisíce ľudí oslabené kosti, narastajú aj zlomeniny. Prijať dostatok vápnika do tela, aby boli vaše kosti zdravé a silné, je obzvlášť dôležité, ak už máte na chrbte pár krížikov. Konzumné mlieko je jeden spôsob, ako môže starší človek získať dostatok vápnika na podporu svojho zdravia kostí.

Pozor na tuky
Mlieko je jedným z najlepších zdrojov vápnika v potrave, ktorý vie telo ľahko absorbovať. Mlieko obsahuje vysoké množstvo vápnika a vitamínu D, ktoré sú účinnejšie, ak sa užívajú spoločne. Pozor však aké mlieko pijete. Plnotučné mlieko obsahuje nasýtené tuky, ktoré môžu prispieť k vysokému krvnému tlaku a srdcovým ochoreniam.

Vápnik je nutný na budovanie silných kostí neustále. Vaše kosti totiž nikdy neprestávajú rásť. Neustále sa prestavujú. Ak nebudete mať dostatočné množstvo vápnika, kosti sa stanú porézne, čo bude viesť k zlomeninám. Nedostatok vápnika a lámavé kosti sa označujú diagnózou osteoporóza.

Mlieko rovná sa slnko

Vitamín D, obsiahnutý v mlieku, pomáha podporovať imunitný systém. Tiež pomáha telu vstrebávať vápnik, ako sme spomínali. Medzi zdroje vitamínu D patrí slnečné žiarenie, a predovšetkým mlieko. Dospelí do 70 rokov potrebujú 600 medzinárodných jednotiek vitamínu D denne! Jeden šálka mlieka obsahuje 100 medzinárodných jednotiek tohto vitamínu. Lekári odporúča konzumovať okolo 1200 mg vápnika denne u dospelých nad 40 rokov. Ak by ste chceli skonzumovať dostatok vápnika a vitamínu D len z mlieka, budete musieť vypiť 4 dl pohára mlieka denne.

V našich zemepisných šírkach máme k dispozícii rôzne druhy mliek, napríklad ovčie a kozie. Kozie mlieko sa zvyčajne získava v malochovoch, pričom problémom pri kozom mlieku je kvalita priamo sa odvíjajúca od stravy zvieraťa. V kozom mlieku sa častejšie objavujú aj rôzne choroboplodné zárodky, preto pri jeho nákupe buďte obozretní.

Pochutnajte si na ovčom mlieku
Obľúbenejšie než kozie, je u nás ovčie mlieko, pričom toto mlieko má omnoho vyšší obsah bielkovín oproti kravskému mlieku. Je to aj bohatý zdroj esenciálnych aminokyselín, i vitamínov skupiny B. Práve ovčie mlieko sa odporúča alergikom najčastejšie, pretože dokáže kravské plnohodnotne nahradiť. Ak sa objaví u pacienta alergia aj na ovčie mlieko, musí sa ho bohužiaľ vzdať tiež.

Vo svete sa konzumuje aj mlieko iných zvierat napríklad tiav, lám, či byvolov, avšak najrozšírenejšie sú tzv. pseudomlieka, ktoré si môže každý z nás pripraviť doma aj sám. K výrobe týchto mliek sa používajú napríklad sója, mandle, kokos, ryža i konope.

Veľmi známym nápojom je sójové mlieko, ktoré je dnes už bežne dostať v potravinách, hlavne v podobe prášku, ktorý sa zarobí s vodou. Sójové mlieko sa odporúča ako mliečna alternatíva pre deti trpiace alergiou na kravské mlieko, nie každému však chutí a je nevhodné u pacientov, ktorí trpia alergiou na sóju.

Autor: bb
Foto: Shutterstock

Focus Media

Video

Diskusia

Podobné články nájdete v týždenníku Báječná ŽENA

Cennik predplatneho

"Najnovšie z Výživa"

Poradňa