Ako ušetriť a nezblázniť sa: Tieto tajomstvá peňazí vás prekvapia!

Ako ušetriť a nezblázniť sa: Tieto tajomstvá peňazí vás prekvapia!

Čím to je, že naletíte na sezónne zľavy? Prečo ste ochotná hodinu cestovať, aby ste ušetrili pár drobných? Ako to, že pri platení často cítite priam fyzickú bolesť?

Na tieto otázky odpovedá svetový bestseller amerického behaviorálneho ekonóma Dana Arielyho a oceňovaného satiristu a spisovateľa Jeffa Kreislera. Tu sú niektoré ich rady a postrehy.

  • Väčšiu (doslova) bolesť z platenia cítite, keď za niečo platíte priebežne a nie vopred alebo dodatočne.
  • Keď platíte kartou, ste ochotnejšia zaplatiť viac, a častejšie zabúdate, koľko ste zaplatili.
  • Väčšiu kúpu alebo významnú dovolenku/udalosť je lepšie zaplatiť vopred a kartou. V bežnom živote je lepšie platiť metódami, ktoré vyžadujú viac času a pozornosti.
  • Ak je poplatok uvedený v percentách, mali by ste si ho prepočítať na peniaze.
  • V týždennom rozpočte si vyčleňte sumu na „zbytočnosti“ a „radosti“ (lahodné jedlo, drahú kávu, módny doplnok či posedenie s priateľmi). Tieto peniaze si potom vyberte v hotovosti a snažte sa neprekročiť rozpočet.
  • Na peniaze sa pozeráte inak aj podľa toho, ako ste ich získali. Zarobené peniaze míňate zodpovednejšie ako výhry a nepravidelné či náhodné príjmy.
  • Isto vás viac rozčúli suma za kratšiu ako za dlhšiu službu - opravu kotla či pečiatku od notára. V cene je však aj odbornosť, vedomosti či skúsenosti, ktoré zaručujú kvalitu a dôležitosť služby.
  • Keď hodnotu niečoho nepoznáte, podliehate sugescii (náhodných čísel, manipulácii predajcu alebo vlastnej mysle). Ak vám niekto jasne oznámi cenu niečoho, budete ju zjednávať úplne inak, akoby ste začínali od nuly (a reálnej hodnoty veci alebo jej hodnoty pre vás).
  • Dbajte na to, koľko skutočne za tovar/službu zaplatíte, nie na to, aká výrazná bola zľava.
  • Uvážte, nakoľko si danú vec ceníte a čoho ste ochotná sa pre ňu vzdať. A presne toľko za ňu zaplaťte.
  • Zákazníci milujú zľavy aj za cenu oklamania. Americký potravinársky reťazec v roku 2012 zrušil klamlivú taktiku zvyšovania a následného znižovania cien - a takmer skrachoval.
  • Existuje efekt vlastníctva. Väčšmi si vážite to, čo vlastníte, napríklad pri predaji domu, v ktorom ste bývali.
  • S efektom vlastníctva súvisí aj averzia k strate. Podľa výskumov je oveľa bolestnejšia ako potešenie zo zisku.
  • Mozog vás podnecuje, aby ste uprednostnili finančné odmeny v blízkej budúcnosti. To však robí šarapatu vášmu budúcemu dôchodku.
  • Nekupujte si jednu veľkú vec, ale sériu menších, rozložíte si radosť z nich.
  • Za zážitok/dovolenku plaťte vopred. Popri ich hodnote si tak prikúpite aj fázu tešenia sa.

BÁJEČNÝ TIP
Nedeľte výdavky na „zábavu“ a „život“

Mentálne účtovníctvo existuje a ľudia o svojich peňažných výdavkoch neuvažujú rovnako. Zvyknú ľutovať pár drobných za dobrú kávu alebo nekonečne obchádzať ulice, aby sa vyhli poplatku za parkovanie, no vzápätí bez mihnutia oka navštívia predražený koncert či zaplatia „ideálnu“ dovolenku. Odborníci radia: nerozdeľujte peniaze do kategórií na bežné výdavky či zábavu, pretože peniaze sú len jedny.

BÁJEČNÝ PRÍBEH o hodnote služby: K Picassovi maľujúcemu v parku raz podišla neznáma žena a vypýtala si portrét. Picasso zhotovil jediným ťahom štetca dokonalú skicu. Žena sa spýtala, koľko je dlžná a keď si umelec vypýtal päťtisíc dolárov, zhrozila sa, pretože mu to trvalo iba zopár sekúnd. „Nie, milá pani. Trvalo mi to celý život plus týchto pár sekúnd,“ odpovedal.

Čo na vás skúšajú predajcovia
Triky, ako predať ľuďom čo najviac, skúsení obchodníci využívajú odnepamäti. Mnohé sú dobre známe aj u nás.

Falošné zľavy
Prelepená cenovka s veľmi podobnou tej predošlej alebo „výhodné balenia“, v ktorých (keď si rozrátate ceny jednotlivých výrobkov) sú často ešte lacnejšie, ako keby ste ich kúpili v jednom balíku.

Usporiadanie v regáloch
V stredných regáloch väčšinou nájdete obľúbené značky alebo také, ktorých výrobcovia majú na to, aby si túto pozíciu u predajcov predplatili. Niekedy tam však môžete nájsť aj najväčšie „ležiaky“, teda tovar, ktorý vôbec nejde na odbyt. Nie je pravda, že na úrovni očí nakúpite výhodne, možno práve naopak.

Veľké košíky a vozíky
Niekedy sa naozaj zídu, ale prax ukázala, že pri väčšom objeme nákupného prostriedku si značnú časť nákupu donesieme domov zbytočne.

Rozostavenie v predajni
Určite ste si všimli, že potraviny dennej spotreby (mlieko, pečivo, syry a údeniny) väčšinou bývajú až na konci haly, prípadne je priestor usporiadaný tak, aby ste museli prejsť všetkými oddeleniami. Cieľom je motivovať vás, aby ste do košíka naložili čo najviac.

Očné vnemy
Plagáty so superčerstvým ovocím oroseným kvapôčkami vody, sýtočerveným mäsom či nadýchanými syrmi v pozadí skutočných výrobkov, prírodne zelené prepravky na zeleninu a ovocie, ktoré evokujú výživnosť a čerstvosť. Toto všetko sú iba premyslené marketingové ťahy.

Autor: Bona Ondrášková
Foto: Shutterstock.com

Focus Media

Video

Diskusia

Podobné články nájdete v týždenníku Báječná ŽENA

Cennik predplatneho

"Najnovšie z Financie"

Poradňa