Ako variť zeleninu, aby ste ju neprevarili?

Ako variť zeleninu, aby ste ju neprevarili?

Viete, ako si pripraviť jedlo, aby slúžilo telu čo najlepšie? Ako získať pre seba najviac výživy? A ako variť zeleninu, aby bola chrumkavá?

Prevarenie

Chrumkavá zelenina nielen lepšie chutí, ale má tiež väčšiu nutričnú hodnotu. Dôležité je snažiť sa ju neprevariť. Mala by byť dostatočne mäkká, aby sa dala prepichnúť vidličkou, ale aj chrumkavá, keď do nej zahryznete. Mali by ste doslova ucítiť, ako sa zlomí. Zeleninu varte, akonáhle je to možné. Aj hneď v ten deň, keď ju kúpite. Čím čerstvejšia zelenina, tým má viac vlhkosti, čo potrebujete na varenie. Namočte zeleninu, ktorá len „sedí“ na viac ako dva alebo tri dni do studenej vody, pridá jej to na vlhkosti a znížite tým dobu varenia.

Preč zo sporáka!
Nakrájajte zeleninu na dostatočne malé kúsky, aby sa rýchlo uvarila. Režte ju na kocky nie väčšie ako centimeter. Varte ju v dostatočnom množstve vody, ale krátko, ak je na ohni, alebo v mikrovlne. Hlavne tú, ktorá obsahuje veľa vitamínu C a Béčko, aby sa nezničili. Dávajte si pozor na zeleninu, keď začne meniť farby, stráca živiny. Skúste ju ochutnať, napichnite ju vidličkou, otestujte kvalitu a chuť. Zelenina sa stále varí, aj keď už zhasnete plameň. Aj preto ju môžete vypnúť z variča oveľa skôr. Varí sa vlastne dovtedy, kým sa voda neochladí. Nemusí byť na ohni až domäkka.

Nežničte výživné látky
Varenie v pare s minimálnym obsahom tuku pomáha udržať výživnú hodnotu jedla, zatiaľ čo varenie v tlakovom hrnci je najmenej efektívne. V podstate, čím dlhšie budete variť zeleninu, tým viac sa vylúhujú živiny. Môžete použiť mikrovlnku na ohrievanie obeda, skúste ale premýšľať nad polotovarmi, ktoré do nej vkladáte. Ide o spracované potraviny, ktoré obsahujú veľa konzervačných látok. Mrazené jedlo potrebuje menej času a energie na prípravu ako varené v rúre, nezničíte tak v mikrovlnke veľa výživných látok. Uvoľňuje sa z jedla len málo vitamínov a minerálov.

Varením zeleniny vo vode sa zvyšuje množstvo stratených vitamínov, a čím dlhšie budete zeleninu máčať, tým viac na teplo citlivých vitamínov zničíte. V mikrovlnnej rúre pomáhate chrániť zelenine živiny, pretože ide o krátku dobu úpravy a ohrevu a nevyžaduje veľké množstvo pridanej vody. Vo vode sú vitamíny stratené, pretože sa niektorá tvrdá zelenina musí variť dlhšiu dobu.

Pri varení nutričnú hodnotu aj zlepšujete
Vriaca voda môže zvýšiť zase množstvo antioxidantov v zelenine. Avšak, vyhnúť sa treba smaženiu zeleniny bohatej na antioxidanty, pretože znižuje množstvo týchto prospešných živín. Väčšina ľudí nemá dostatok zeleniny v bežnej strave a neobľubuje ju čerstvú.
Hlavne si treba zapamätať, že zelenina bez ohľadu na prípravu bude vždy poskytovať živiny, ako keď ju zo stravy úplne vynecháte. Ak ju už chcete tepelne upravovať, nedovoľte, aby ich stratila.

Autor: maj
Foto: Shutterstock

Focus Media

Video

Diskusia

Podobné články nájdete v týždenníku Báječná ŽENA

Cennik predplatneho

"Najnovšie z Výživa"

Poradňa