Ako zabudnúť na prácu: Na dovolenke je to dovolené, ba priam povinné

Ako zabudnúť na prácu: Na dovolenke je to dovolené, ba priam povinné

Štúdia publikovaná v časopise Psychological Science naznačuje, že sedenie, ničnerobenie a oddychovanie môže zvýšiť vašu neskoršiu produktivitu a angažovanosť v práci.

Celkom dobrý argument pre vášho šéfa, aby vám podpísal dovolenku. Čo poviete? Ale tiež dobrý argument pre vás, aby ste konečne na dovolenke vypli a prestali rozmýšľať o práci. Lebo možno to síce znie jednoducho, ale dodržať to je niekedy skutočne ťažké.

Premýšľať o práci

Ležanie na pláži s kokteilom v ruke zvyčajne vyvoláva dojem, že človek všetko hodí za hlavu. V realite to však často vyzerá tak, že práve takýto oddych vo vás stimuluje potrebu rozmýšľať o práci a o tom, čo vás všetko čaká po návrate z dovolenky. A pritom práve dovolenka by mala byť časom, keď úplne vypnete a odpočívate. Veď po návrate z nej by ste mali byť svieže a bez stresu.

Vysunuté pracovisko
Veľkú chybu robíte, ak si na dovolenku beriete prácu so sebou. Niekedy aj zbalený laptop či služobný telefón vie urobiť veľa neplechy. Z vašej dovolenky sa razom stane vysunuté pracovisko, z ktorého úradujete. Preto ak sa chystáte na dovolenku, radšej dokončite všetko potrebné ešte pred odchodom z práce a služobný telefón nechajte doma.

Dovolenková meditácia
Techník, ako sa na dovolenke skutočne odpojiť od práce, je niekoľko. Najúčinnejšou je vraj meditácia. Tá vám pomôže nielen znížiť stres, ale aj rozpoznať, keď váš mozog zablúdi preč k pracovným povinnostiam. Praktizovať ju môžete kdekoľvek. Sedieť na pláži, dívať sa na more a nechať svoje myšlienky plynúť... Blahodarný relax.

Kreativita robí divy

Ďalšou technikou môže byť tvorivosť. Keď už chcete premýšľať, tak premýšľajte kreatívne. Osloboďte si myseľ a nechajte jej voľný priebeh. Máte chuť urobiť si na papier skicu nádherného výhľadu zo svojho balkóna? Kreslite. Napadajú vám rýmy, ktoré by opísali hory pred vami vyrážajúce dych? Píšte. Prechádzate sa po stredomorskom trhu a hlavou vám víria úžasné recepty, ktoré by sa z tých voňavých dobrôt dali pripraviť? Varte. Využite svoju tvorivosť a vášeň. Z uvoľnenej mysle sa rodia tie najlepšie nápady. A keď už skutočne nevydržíte, môžete popremýšľať aj o práci, ale v inom, kreatívnejšom zmysle. Napríklad si vytýčiť nové ciele a načrtnúť plány, ako ich dosiahnuť.

Možno to nie je prácou
Ak predsa len nedokážete na dovolenke vypnúť, zamyslite sa nad tým, čo je v skutočnosti to, čo vás ťahá späť do kancelárie. Možno prídete na to, že vás ubíja osoba, s ktorou dovolenku trávite a vtedy je namieste sa zamyslieť nad svojím osobným životom.

Odstrihnúť sa
Vyzerá to ako nevinná zábavka, ale keď aj na dovolenke budete neustále kontrolovať sociálne siete, váš mozog si neoddýchne. Vieme, že dnes je ťažké neotvoriť Facebook, Instagram či inú sociálnu sieť, najmä, keď sa chcete okamžite pochváliť tou super fotografiou, ktorú sa vám podarilo na dovolenke zachytiť, ale minimálne by ste sa o to mohli pokúsiť. Byť neustále online naozaj nemusíte. Uvedomte si, že vám nič neutečie a fotografie na sociálnu sieť môžete „uploadnúť“ aj po návrate z dovolenky.

8 jednoduchých krokov
Ako si na dovolenke oddýchnuť


1. Začnite tým, že si uvedomíte, že dovolenka je pre vás skutočne potrebná.
2. Necíťte sa vinné za to, že ste odcestovali. Ak sa na dovolenke neuvoľníte, pravdepodobne po návrate z nej budete trpieť stresom a vyhorením.
3. Pred odchodom na dovolenku dokončite všetko, čo je urgentné, ostatné veci delegujte na kolegov. Ak ste vo vedúcej pozícii, pokojne nechajte pre svojich podriadených manuál o tom, čo robiť, keď.
4. Odpovedzte na všetky e-maily a nastavte si automatickú odpoveď s informáciou, odkedy dokedy ste na dovolenke.
5. Ak na dovolenke predsa len musíte kontrolovať e-maily, robte to len v určitom čase - ráno alebo večer. Počas dňa sa do svojej mailovej schránky nepozrite.
6. Odstrihnite sa aj od sociálnych sietí. Online detox občas nezaškodí.
7. Snažte sa nadobudnúť nový pohľad na svoju prácu.
8. Zamerajte sa aj na to, ako budete vyzerať, keď prídete z dovolenky. Kolegovia (a aj šéf) chcú vidieť opáleného, oddýchnutého, vysmiateho človeka, ktorý im porozpráva super zážitky z dovolenky.

Relaxačné techniky podľa psychológa

K neschopnosti skutočne relaxovať vás často vedie strach. Napríklad z toho, že ak si odpočiniete, stratíte svoju disciplínu, veci sa dostanú do chaosu alebo vás nebodaj niekto bude súdiť, že ste si dovolili na chvíľu všetko pustiť. Psychológ Rick Hanson pre Psychology Today opisuje postup, ako z toho von.

„Predstavte si láskavého, múdreho a odvážneho priateľa, ktorý sa pozerá cez vaše plece a vie, ako málo ste odpočívali a aj dôvody, prečo ste tak robili. Čo vám ten priateľ poradí?,“ spytuje sa Rick Hanson. „Podobné je to s vaším vnútorným hlasom. Počúvajte, čo hovorí.“ Psychológ ďalej odporúča predstaviť si, že ležíte v teplom, kolísajúcom prúde rieky. Povzbudzujte svoju myseľ k tomu, aby občas oddychovala, lebo aj váš mozog je ako sval, ktorý potrebujete cvičiť. Ak sa chcete naučiť odpočívať, musíte na tom vedome pracovať.

„Pred jedlom si dajte pauzu aspoň pol minúty, kým začnete jesť. Buďte si vedomé toho malého okamihu medzi nádychom a výdychom. Keď dokončíte nejakú úlohu, doprajte si krátku prestávku, hoci aj na niekoľko sekúnd, kým začnete s ďalšími úlohami,“ radí Rick Hanson. „Každý deň si nájdite čas na to, aby ste sedeli potichu a boli len samy so sebou, zatiaľ čo nič nerobíte.“

Autor: nš
Foto: Shutterstock.com

Focus Media

Video

Diskusia

Podobné články nájdete v týždenníku Báječná ŽENA

Cennik predplatneho

"Najnovšie z Rodinný život"

Poradňa