Ako zbytočne nemíňať v obchodoch?

Ako zbytočne nemíňať v obchodoch?

Ako nestratiť hlavu pri nakupovaní v supermarkete a nedrancovať domáci rozpočet účtenkami za potraviny a tovar, ktorý vlastne nepotrebujete?

Nákupné košíky deň čo deň plníte po okraj a zväčša vôbec nie uvážene. V obchodoch podliehate zľavám a momentálnemu pocitu. Domácnosť nadmieru zásobujete a zbytočne vyhadzujete, podliehate trendu prehnanej spotreby. Ako s tým zatočiť?

Odborník: Slováci nakupujú, aj keď nemajú za čo
Náš národ je príznačný tým, že sa dá zlákať predajnými akciami a často nakupuje nad pomery. „Dá sa skonštatovať, že Slováci sú v nákupoch ´skvelí´ partneri obchodu, citlivo reagujú na predajné akcie, letákové ponuky a ľahko podľahnú zľavám v predajni,“ domnieva sa známy analytik maloobchodu Ľubomír Drahovský.

Plné vozíky

Na Slovensku je stále veľká masa ľudí, ktorá pravidelne smeruje k pokladnici s plným nákupným vozíkom. „Obchodné spoločnosti tomu psychologicky pomáhajú tým, že vozíky sú objemovo veľké, čo spôsobuje mnohým kupujúcim trápny pocit ísť k pokladničnému priestoru so skromným nákupom,“ hovorí Drahovský.

Nákupy bez rozmyslu
Správanie našich kupujúcich sa podľa odborníka za desaťročia veľmi nezmenilo – ešte stále prichádzame do predajne bez presného prehľadu o tom, čo potrebujeme. „Zatiaľ čo za socializmu sme boli schopní stáť v dlhých radoch na južanské ovocie, mäso, drogériu a nakupovalo sa, koľko sa dalo pre celú rodinu, dnes sa v tej dostupnej záplave tovaru správame impulzívne a väčšinou bez toho, aby sme si na lístok zapísali, čo skutočne chceme.“

Bohatšie národy sú striedmejšie
V mnohých štátoch vyspelej Európy napriek nepomerne vyšším príjmom ľudia nakupujú cielene, teda zväčša iba to, čo na svoju či rodinnú prevádzku skutočne potrebujú. Rezervy v rozumných nákupoch ešte stále majú ľudia v ,reformných‘ európskych štátoch, teda takých, ktoré prekonali iný, nedostatkový režim.

Dvojaká kvalita?
Rozvírila sa aj téma dvojakej kvality tovarov, ktoré vyrábajú niektoré renomované potravinárske firmy pre rôzne oblasti. „Téma rozdielnej kvality, ktorá sa vďaka zástupcom štátov Vyšehradskej štvorky prerokúvala v Európskom parlamente, azda prinesie pozitívny výsledok,“ dúfa Ľubomír Drahovský.

Obchodníci to vedia
Obchodníci sa zo svojho pohľadu správajú podľa neho perfektne. „Marketing a predajné procesy, ktoré u nás rozvinuli najmä nadnárodné reťazce, pomohli i v napredovaní domáceho obchodu. Problémom sú niektoré prešľapy v nedodržiavaní kvality. V tom sa správne formuje aj správanie kupujúcich, ktorí na to začínajú reagovať,“ dodáva analytik.

Autor: Bona Ondrášková
Foto: Shutterstock

Focus Media

Video

Diskusia

Podobné články nájdete v týždenníku Báječná ŽENA

Cennik predplatneho

"Najnovšie z Financie"

Poradňa