Avokádo vs olivy: Ktorý zdroj zdravých tukov má aj niečo navyše?

Avokádo vs olivy: Ktorý zdroj zdravých tukov má aj niečo navyše?

1. kolo: Vitamín E
Nazýva sa aj tokoferol a patrí medzi vitamíny rozpustné v tuku, preto sa z avokáda i z olív dobre vstrebáva. Vitamín E je silný antioxidant, ovplyvňuje tvorbu krviniek, čistí pečeň, obnovuje tkanivá, znižuje riziko infarktu a mŕtvice. V kombinácii s vitamínom C posilňuje imunitu. Zo 100 g avokáda získate 2,1 mg vitamínu E, zo 100 g olív 3,8 mg. Bod pre olivy.
Stav - 0 : 1

2. kolo: Kyselina pantoténová
Nájdete ju aj pod skratkou B5, pretože patrí do skupiny vitamínov B. Prispieva k správnej látkovej premene, znižuje hladinu škodlivého cholesterolu, podporuje zdravie vlasov, nechtov a pokožky, zlepšuje schopnosť sústrediť sa a učiť sa, odbúrava stres, posilňuje imunitu, pomáha pri liečbe porúch trávenia aj pri hojení rán. V 100 g avokáda sa nachádza 1,39 mg vitamínu B5, v rovnakom množstve olív 0,015 mg. Bod patrí avokádu.
Stav - 1 : 1

3. kolo: Omega-3 a omega-6
Obe nenasýtené mastné kyseliny patria medzi takzvané esenciálne tuky, ktoré musíte telu dodať v strave. Zlepšujú elasticitu ciev, pružnosť pokožky a kvalitu vlasov. Chránia srdce, znižujú „zlý“ LDL cholesterol a zvyšujú „dobrý“ HDL. Posilňujú imunitu, zvyšujú odolnosť proti infekciám, pomáhajú pri hojení rán, podporujú tvorbu červených krviniek, stimulujú činnosť mozgu a majú protizápalové účinky. V 100 g avokáda je 110 mg omega-3 a 1 689 mg omega-6, v 100 g olív je 92 mg omega-3 a 1 215 mg omega-6. Bod pre avokádo.
Stav - 2 : 1

Víťaz: Avokádo
Je to ovocie a vyzerá ako mastná hruška. Zrelý plod má výživnú, maslovú dužinu orieškovej chuti. Asi tretinu tvoria mastné nenasýtené kyseliny. Vysoký obsah lecitínu upravuje tlak a znižuje hladinu cholesterolu a inzulínu. Avokádo je bohaté aj na bielkoviny, vitamíny A, B1, B2, B6, C a E, železo, vápnik, fosfor, meď a draslík. Rozkrojené rýchlo oxiduje, preto ho pokvapkajte citrónovou šťavou. Z dužiny pripravte nátierku alebo ju pokrájajte na plátky, osoľte a zajedajte tmavým pečivom. Avokádo si doprajte, keď nejete mäso, chudnete, športujete alebo cítite únavu.

Autor: Jana Brožíková
Foto: Shutterstock

Focus Media

Video

Diskusia

Podobné články nájdete v týždenníku Báječná ŽENA

Cennik predplatneho

"Najnovšie z Výživa"

Poradňa