Bez ktorých vitamínov vidíme horšie?

Bez ktorých vitamínov vidíme horšie?

Okuliare, kontaktné šošovky a korekčné operácie sú najbežnejšie metódy na zlepšenie videnia, ale čo také vitamíny? Vitamíny sú nevyhnutné pre naše telo, majú mnoho rôznych zdravotných výhod a zlepšujú telesné funkcie.

Najpotrebnejšie?

Je to záhada, koľko ľudí sa zaujíma o kalórie, bielkoviny, tuky a sacharidy na nutričnom označení výrobkov, pričom úplne ignorujú spodnú časť etikety, ktorá obsahuje cenné informácie o vitamínoch. Vitamíny sú nevyhnutné živiny, aby sme normálne fungovali. Inak nás ochromia mnohé choroby a zdravotné problémy súvisiace s ich nedostatkom, ktoré sa prekvapivo týkajú hlavne našich očí. Tu je zoznam dôležitých vitamínov, ktoré nám pomáhajú zlepšiť zrak.

Vitamín A
Je veľmi dôležitý pre správnu funkciu sietnice, čo je časť oka, ktorá vytvára obraz a prevádza ho na nervový signál odoslaný do mozgu. Zvýšenie príjmu vitamínu A môže zlepšiť vaše nočné videnie. Uvidíte, ako dobre fungujú vaše oči aj pri nedostatku svetla. Potravinové zdroje, ktoré obsahujú značné množstvo vitamínu A zahŕňajú mrkvu, kel, špenát, hrášok.

Vitamín C
Väčšina ľudí uznáva vitamín C pre jeho schopnosť zvyšovať imunitu, ale mnohí netušia, že má aj schopnosti zlepšovať zrak. Štúdie ukázali, že zdravý príjem vitamínu C môže pomôcť znížiť riziko vzniku sivého zákalu a vekom podmienenú makulárnu degeneráciu. Potravinové zdroje, ktoré obsahujú vitamín C sú grep, petržlen, brokolica, jahoda, citrón, zemiaky.

Vitamín E
Je známy pre svoje antioxidačné vlastnosti, ktoré sú nevyhnutné pre boj proti škodlivým, voľným radikálom v tele, ktoré sú zodpovedné za starnutie a choroby ako je rakovina. Potravinové zdroje, ktoré obsahujú veľké množstvo vitamínu E sú mandle, slnečnicové semená, olivy, špenát, čučoriedky, listová zelenina, arašidy.

Vitamíny skupiny B
Niekoľko vitamínov skupiny B sa ukázalo byť prospešných pre oči a zlepšujúce zrak. Vitamín B2 je prospešný pre rohovku vo forme očných kvapiek. Jeho nedostatok môže viesť k tlmenému videniu, svrbeniu a páleniu očí. Vitamín B6  zabraňuje makulárnej degenerácii. Pomáha vstrebať horčík, ktorý je nevyhnutný na produkciu sĺz. Potravinové zdroje, ktoré obsahujú skupiny vitamínov B sú banány, tuniak, kurča, losos, jogurt, mlieko, sója.

Správny príjem vitamínov je veľmi dôležitý v každom veku, najmä pre unavené oči. Makulárna degenerácia je bežné ochorenie u starších ľudí, ale sú k dispozícii vitamíny, ktoré pomáhajú zabrániť strate zraku. Neposkytujú nám síce röntgenové videnie, ale môžu pomôcť zlepšiť zrak.

Autor: maj
Foto: Shutterstock

Focus Media

Video

Diskusia

Podobné články nájdete v týždenníku Báječná ŽENA

Cennik predplatneho

"Najnovšie z Výživa"

Poradňa