Blahodarné účinky pestrej stravy: Prečo jesť najmä všetko žlté?

Blahodarné účinky pestrej stravy: Prečo jesť najmä všetko žlté?

Jedlo na tanieri musí byť nielen dobré, chutné, lákavé, ale predovšetkým zdravé. Priamoúmerne s jeho pestrofarebnosťou v surovom stave stúpa obyčajne aj jeho výživová hodnota, najmä čo sa zeleniny i ovocia týka.

Ak je teda vo vašom záujme svoje telo udržať v čo najlepšej kondícii, váš tanier by mal byť predovšetkým farebný. Zhodujú sa na tom nielen odborníci na výživu, ale o pravdivosti tejto zásady presviedčajú najmä skúsenosti tých, ktorí sa farebnosti pridŕžajú dlhodobo.

Stravujte sa dúhovo
Už malé deti v škôlke zaujme všetko, čo žiari farbami. Pestré farby vyvolávajú aj u dospelých ľudí optimizmus, veselosť, povznesenú náladu. Po psychickej stránke skrátka pôsobia na ľudský organizmus blahodárne, prečo by teda tomu nemalo byť tak aj po stránke nutričnej?

Nevyhnutnosť pestrosti vo výžive každého jedinca sme vám už zdôrazňovali v minulých dieloch. Ide o princípy dúhového stravovania, ktoré rozlišuje potraviny predovšetkým podľa farebnej škály. Presvedčite sa teda spolu s nami, koľko dôležitých živín sa napr. v žltej skrýva.

Bojovníčka cibuľa
Jej využitie v kuchyni je skutočne širokospektrálne, svoje nezastupiteľné miesto má však aj ako liečebný prostriedok. V lekárničkách našich starých materí sa ako obzvlášť účinný liek využívala pri rôznych respiračných infekciách, nádche, zachrípnutí, bolestiach krku, opare pier, či hnisajúcich ranách.

Allicín v nej obsiahnutý zmenšuje riziko artériosklerózy, trombózy a posilňuje imunitný systém. Najmä žlté odrody cibule obsahujú zlúčeniny, ktoré sú vynikajúcou prevenciou nádorových ochorení a taktiež pôsobia protizápalovo. Keďže je v nej veľa zinku, je výborná na stavbu kostí, ako aj na prevenciu osteoporózy.

Staré dobré zemiaky
Ďalším z radu výnimočných zásobární výživových i liečebných látok je aj obyčajný zemiak. Je bohatým zdrojom vitamínu C a B, ale aj draslíka, fosforu, magnézia, železa. V ľudovej medicíne je nezastupiteľná šťava z čerstvých zemiakov, ktorá už tradične zaberá pri problémoch s tráviacim ústrojenstvom, žlčových kameňoch, poruchách pečene, či gastritíde. Taktiež utišuje zápaly a podporuje hojenie rôznych kožných infekcií i poranení.

Špargľa, kukurica a spol.

Špargľa nielenže patrí k najlepším omladzovacím prostriedkom v kuchyni, ale jej konzumácia sa oplatí aj vďaka vysokému obsahu vitamínu C, E i B, provitamínu A, kyseliny listovej, draslíka a zinku. Chráni pred zápalmi, posilňuje imunitu a aktivuje hormón šťastia. Sýtožltá kukurica je nielen chutná, ale obsahom mangánu aj účinná proti stresu, svalovým kŕčom, či srdcovej arytmii. Železo v nej zas chráni pred chudokrvnosťou.

Nielen vynikajúcim bojovníkom proti plynatosti, ale tiež účinným upokojovačom je nie až tak veľmi známy fenikel. Obsahuje éterické oleje, draslík a vitamín C i E. Ďalším z radov „antinadúvačov“ je pór. Pôsobí aj proti žlčovým kameňom, nechutenstvu, chráni srdce a znižuje vysoký krvný tlak. Krvný tlak a krvný obeh reguluje aj kálium obsiahnuté v zeleri. Ten je taktiež bohatým zdrojom vitamínov a minerálov, betakaroténu, či éterických olejov.

Šťavnaté ovocie
Výnimočnými výživovými hodnotami sa však môže pýšiť aj množstvo ovocia žltej farby. Ananás je síce u žien obľúbeným najmä vďaka schopnostiam urýchliť spaľovanie tukov, ako aj zabráneniu tvorbe tukového tkaniva, je však aj bohatým zdrojom enzýmov, vitamínu B12, E, C a rôznych iných minerálnych i stopových prvkov. Úsmev na tvári vám vyčaruje banán, pretože je vynikajúcim prostriedkom na pozitívnu náladu, ale aj účinným antidepresívom. Popýšiť sa môže vysokým obsahom magnézia a draslíka.

Najmä v tomto rizikovom vírusovom období by ste rozhodne nemali vynechať konzumáciu citrusových plodov ako sú grepy, či citróny. Okrem vysokého obsahu vitamínu C chránia aj pred inými nepríjemnými infekciami. Posilňujúci účinok má aj hruška. Tiež prečisťuje črevá, odstraňuje zápchu, či iné poruchy trávenia a má protibakteriálny i močopudný účinok.

Vitamínový doping
Stačí, ak váš tanier bude obsahovať len zopár potravinových artiklov z každej farebnej škály a verte, že vaše zdravie pookreje. Samozrejme za predpokladu pravidelnej „farebnej“ konzumácie, ako aj dodržiavania ostatných zásad zdravej životosprávy. Nebojte sa farieb a doprajte zážitok nielen svojim chuťovým bunkám, ale taktiež očiam. Veď jeme predovšetkým nimi.

Autor: maj
Foto: Shutterstock

Focus Media

Video

Diskusia

Podobné články nájdete v týždenníku Báječná ŽENA

Cennik predplatneho

"Najnovšie z Výživa"

Poradňa