Bolí vás hlava? Pite iba teplú vodu a po malých dúškoch

Bolí vás hlava? Pite iba teplú vodu a po malých dúškoch

Bolesť vzniká dráždením, ktoré môže byť mechanické, tepelné, elektrické alebo chemické. Receptory bolesti tieto pocity sprostredkujú do centrálneho nervového systému.

Vzruch bolesti najprv príjme ako bezcenný signál a až tam sa spracuje na nepríjemný pocit, ktorý vyvolá následnú reakciu a tá má viesť k vyvarovaniu sa bolesti. Bolesti však môžu vznikať aj priamo v mieche abnormálnou dráždivosťou nervových buniek.

Menej intenzívna bolesť
Určite ste už počuli aj rozdelení bolesti na akútnu a chronickú. Rozdiel medzi nimi je v dĺžke trvania. Kým prvá spomínaná končí hneď po odstránení vyvolávajúceho dráždenia, akútna bolesť sa vyskytuje opakovane a dlhodobo. Ide napríklad o bolesti chrbta.

Všimli ste si, že niektorú bolesť znášame oveľa lepšie a inokedy nám dá poriadne zabrať? Túto skutočnosť spôsobuje naša psychika. Ak nám pri výskyte nejakej bolesti začnú hlavou víriť tie najhoršie diagnózy a my sa jednoducho zľakneme, bolesť zosilnie. Sú však situácie ako je pôrod, či šport, pri ktorých sa tešíme na očakávaný výsledok a bolesť vnímame menej intenzívne.

Bolesť hlavy patrí medzi najčastejšie
V tomto prípade ide vždy o symptóm nejakého ochorenia. 20% žien a iba o niečo menej mužov určite pozná migrénu. Ide o opakujúce sa jednostranné bolesti hlavy, ktoré sú spojené s nevoľnosťou, zvracaním, zmenou čuchových a chuťových vnemov, často aj závratmi.

Ak už sú ich pôvodom nekonečné teplá, dlhé noci, veľa slnka, málo spánku alebo nadmiera alkoholu, bolesti hlavy nám môžu najkrásnejšie dni v roku pekne potrápiť. Našťastie existuje veľa spôsobov, ako týmto nepríjemným stavom predchádzať či ich aspoň zmierniť. A nemusí ísť vždy len o aspirin či iné lieky proti bolesti.

Pripravte si hlavu na teplo
Dbajte na dostatok tekutín, ľahkú stravu, neprepracujte sa pri športe a snažte sa vyhýbať stresovým situáciám a telesnej námahe. Doporučované je naopak všetko, čo telo uvoľňuje, joga, ľahký beh v podvečerných hodinách, či napínavá knižka na lehátku v polotieni.

Ďalším nepríjemným sprievodcom vysokých teplôt môže byť dehydratácia organizmu, ktorá je často jedným z dôvodov vedúcich k veľkým bolestiam hlavy. V teplých mesiacoch je nutné vypiť behom dňa aspoň dva až tri litre tekutín - najvhodnejšie sú minerálne či stolové vody, nesladené čaje či prírodné ovocné či zeleninové džúsy riedené s vodou.

Všetko studené nás bolí
Proti bolestiam hlavy môže pomôcť pollitra vody pokojovej teploty, ktorý sa pije po malých dúškoch. Organizmus niektorých ľudí reaguje veľmi citlivo na chlad - studené či ľadové nápoje, zmrzlina, studená voda vo väčších hĺbkach alebo chladnejšia sprcha môžu byť tiež dôvodom náhleho rozbolenia hlavy. Tieto bolesti nie je nutné nijako zvlášť sledovať alebo im prikladať veľkú dôležitosť - vo väčšine prípadov zmiznú rovnako rýchlo ako začali.

Pokiaľ neviete, čo presne u vás bolesti hlavy spôsobuje, skúste si pár dní vždy označiť, v akú dobu, po akom jedle či po akej činnosti vás hlava začala bolieť. To vám môže pomôcť pochopiť súvislosti a varovať pred priveľkým množstvom zjedených liekov proti bolesti, pokiaľ každú sebamenšiu bolesť ihneď riešite takto.

Mimochodom, najväčšia dávka utišujúcich liekov by sa mala pohybovať medzi 8-10 tabletkami mesačne. Výborným pomocníkom celkom na prírodnej báze sa podľa výskumov prejavila mäta prieporná. Pomáha rovnako spoľahlivo ako lieky a šetrí pritom vašu pečeň a žalúdok. Zakúpte si v lekárne mätový olej a pri problémoch tím potierajte spánky, čelo. Prestaňte až vtedy, až bolesti poľavia či celkom zmiznú.

Autor: red
Foto: Shutterstock

Focus Media

Video

Diskusia

Zena

Podobné články nájdete v týždenníku Báječná ŽENA

Cennik predplatneho

Podobné články

"Najnovšie z Choroby"

Poradňa