Budete v šoku: Čo sa skrýva v jednom zemiaku?

Budete v šoku: Čo sa skrýva v jednom zemiaku?

Nie sú to samotné zemiaky, ale až ich úprava, ktorá ich striedavo posúva do kategórie diétnych potravín i kalorických prehreškov. Pripravíte ich na tisíc spôsobov. Stačí sa vyhnúť tým, kde sa cenné látky zemiakov utopia v prepálenom oleji.

Čo sa skrýva v jednom zemiaku?
Voda, na prvom mieste.
Jeden zemiak jej obsahuje až do 80%, zvyšok tvoria bielkoviny a sacharidy. Z vitamínov zemiak obsahuje hlavne tie zo skupiny B: B1, B2 a tiež veľké množstvo céčka. Je dobré vedieť, že ak uprednostníte nové zemiaky pred zimnými, obsah požitého vitamínu C tak až strojnásobíte. Zemiaky sú bohaté na vápnik. Z ostatných minerálnych látok stojí za spomenutie síra, horčík, draslík a železo.

Ešte pred úpravou sa vždy uistite, že surový zemiak nie je zelený a nie sú na ňom klíčky. To by značilo prítomnosť solanínu, látky, ktorá je pre organizmus silne toxická. Jeden zemiak ukrýva približne 440 KJ, čo je množstvo energie podobné jogurtu. Vďaka vysokému obsahu škrobov dokáže táto chutná potravina zdravo zasýtiť bez obáv o líniu.

Zemiaky – dostupné vždy a všade
Čo robí zo zemiaku superpotravinu? Popri jeho zložení je to aj ľahká dostupnosť. Zemiaky možno pestovať počas celého roka a vôbec nie sú náročné na podmienky. Kúpa i skladovanie zemiakov ale môžu ovplyvniť ich výživovú kvalitu, nezaškodí preto zopakovať si niekoľko základných pravidiel.

Keď zemiaky kupujeme v obchode, často siahneme po praktickom veľkom balení. Je síce cenovo výhodnejšie, ale ak vám ide o zdravie viac než o peňaženku, vyberajte radšej zemiaky jednotlivo. Problémom nie sú len viditeľné kazy na povrchu, aké v plastikovom obale nemôžete vidieť, ale napríklad aj vlhkosť, tvoriaca sa vo vnútri, pokiaľ obal nie je perforovaný.

Strúhajte ich radšej doma
Strúhaniu zemiakov sa môžete vyhnúť, ak si v obchode zakúpite už ostrúhané. Ale naozaj sa vám to oplatí? Nielenže sú drahšie, ale aj rizikovejšie. Zemiaky, vopred zbavené šupky nemajú nijaký prirodzený ochranný obal, čo by ich chránil pred baktériami. Zemiaky najlepšie uchováte na vlhkých a tmavých miestach, s teplotou medzi 7 až 10˚C. Ak aj nemáte pivnicu, snažte sa vytvoriť im čo najprijateľnejšie skladové podmienky a určite zabráňte prístupu slnečných lúčov.

Ako áno a ako nie
Zabudnite na lupienky a hranolky. Chutné zemiakové jedlá vôbec nemusia byť nezdravé. Práve naopak. Pre porovnanie sa pozrite na kalorickú hodnotu najbežnejších zemiakových pokrmov. Ľahko zistíte, že ich hodnota môže vplyvom nevhodnej úpravy narásť až niekoľkonásobne. 200 g zemiakov uvarených v šupke obsahuje 553 KJ a 4 g tuku. Rovnaké množstvo obľúbených hranoliek sa v kalorických tabuľkách vyšplhá až na 1684 KJ a 50 g tukov.

Vhodná úprava zemiakov je tá, ktorá v nich nezničí všetky živiny a zaručí aj optimálne množstvo prijatých kalórií. Okrem zemiakov v šupke i bez nej sú zdravo upravené aj vo forme šalátu (ak šetríte na majonéze), kaše či knedle. To, čo robí zemiakom zlú povesť, sú ich nezdravé, tučné odvodeniny. Hranolky pritom ani nehrajú sólo. Nutrične podobne je na tom aj tradičná zemiaková placka, ktorú možno poznáte ako haruľu, vyprážané zemiakové krokety alebo pečené zemiaky bohato ochutené maslom.

Autor: bb
Foto: Profimedia

Focus Media

Video

Diskusia

Podobné články nájdete v týždenníku Báječná ŽENA

Cennik predplatneho

"Najnovšie z Výživa"

Poradňa