Chcete, aby vám cvičenie prospelo? Nerobte tieto chyby!

Chcete, aby vám cvičenie prospelo? Nerobte tieto chyby!

RADÍ fyzioterapeutka, majsterka SR v triatlone a víťazka pretekov Ironman 70.3 AG Zuzana VOJTEKOVÁ.

Plecia pri ušiach
Pri akomkoľvek posilňovaní by ste mali striedať svalové napnutie a uvoľnenie. Ak sa tak nedeje, vzrastá napätie silových svalov. Vtedy vás môže rozbolieť hlava, plecia, krčná chrbtica alebo si privodíte migrénu. Ak si na tento zlozvyk pri cvičení nedáte pozor, hrozia vám dokonca takzvané gotické plecia. Časť medzi hlavou a plecom vám nepekne zmohutnie.  

Prehnutie v krížoch
Prehnutie v driekovej oblasti, napríklad pri drepoch, je prirodzené. Veľmi dôležité však je, aby ste počas cvičenia zapájali brušné svaly. Inak riskujete preťaženie driekovej chrbtice a bolesť krížov. Stalo sa? Nasaďte si rehabilitačné a kompenzačné cviky, pomôžu vám.

Vypučené bruško
Za uvoľnenými brušnými svalmi a vypučeným bruchom je veľakrát nesprávne držanie tela. Správny postoj vás totiž nepriamo núti spevniť aj túto oblasť tela. No ak sa bruško uvoľní, záťaž na oporné kĺby a na driekovú časť chrbtice vzrastie a hrozí ich väčšie opotrebovanie. Pri takomto držaní tela dochádza k nesprávnym pohybovým stereotypom a bolestiam, ktoré môžu vyústiť až do chronických.

Prepnuté lakte a kolená
Počas bežného života to nie je problém. Každý z nás má iný rozsah hybnosti v kĺboch, najmä ženy majú sklon k hypermobilite. Ak si vyberiete cviky, pri ktorých to nie je prekážkou, nič vážne vám nehrozí. Z hľadiska záťaže je to už iné! Hlavne pri cvičení s činkami, pri vzporoch na rukách, stoji na jednej nohe alebo pri poskokoch treba lakeť a koleno jemne pokrčiť a neprepínať ho. Stačí, ak ho dáte do „nulového“ postavenia, teda rovno. Zapojte svaly okolo konkrétneho kĺbu a mierne pokrčte koleno alebo lakeť. Nikdy by ste sa nemali na kĺb zavesiť. Lebo ak sa prestanete kontrolovať a prepnete ich pod vplyvom svojej hmotnosti alebo pod váhou činiek, riskujete preťaženie kĺbov a šliach.

Brada dohora
Jednostranný pohyb, a nemusí to byť len pri cvičení, niekedy veľmi rýchlo zmení postavenie tela, hlavne krčnej chrbtice. Preto sa pri cvičení vždy vystrite, hlavu držte rovno a bradu tlačte mierne k hrudníku. V opačnom prípade vám hrozí preťaženie svalov šije, skrátenie predných svalov krku, bolesť, závraty a migréna.  

Autor: red
Foto: Shutterstock

Focus Media

Video

Diskusia

Podobné články nájdete v týždenníku Báječná ŽENA

Cennik predplatneho

Podobné články

"Najnovšie z Choroby"

Poradňa