Chladné obdobie a tehotenstvo? Nezabúdajte na dostatok vitamínov!

Chladné obdobie a tehotenstvo? Nezabúdajte na dostatok vitamínov!

Obdobie tehotenstva predstavuje úplne novú etapu v živote každej ženy a prináša so sebou mnoho zmien, s ktorými sa musí organizmus popasovať. O tom, prečo a aké vitamíny sú dôležité pre maminy nám priblížil gynekológ MUDr. Jozef Španka.

Kyselina listová – číslo 1 v tehotenstve
Najdôležitejším vitamínom a prvkom počas tehotenstva je kyselina listová. Práve tá podporuje delenie buniek a jej nedostatok môže viesť k vývojovým poruchám, spomalenému vývoju plodu, alebo aj predčasnému pôrodu. Odporúča sa začať so zvýšeným prísunom kyseliny listovej už počas plánovania tehotenstva.

A to aj niekoľko mesiacov pred samotným tehotenstvom. Kyselina listová je dôležitá pre fungovanie nervového systému, tvorbu kostnej drene a tiež v procese delenia buniek. Jej nedostatkom môže vzniknúť defekt neurálnej trubice (rázštep chrbtice).

Omega – 3 mastné kyseliny, DHA a EPA potrebné k udržaniu správnej funkcie nielen mozgu
Omega – 3 mastné kyseliny, DHA a EPA sú veľmi dôležité, pretože prispievajú k udržaniu správnej funkcie mozgu, zraku, srdca a využívame ich aj pri liečbe hroziaceho predčasného pôrodu. „Aby sa mozog dieťaťa vyvinul v poriadku, je nesmierne dôležité zamerať sa na dostatočný príjem mastných kyselín. Počas tehotenstva a aj dojčenia sú mastné kyseliny dodávané dieťaťu prostredníctvom matky,“ hovorí MUDr. Španka.

Vitamín C a jeho zázračné účinky na organizmus mamičky
Vitamín C je nielen veľmi účinný antioxidant a jeho hlavnou funkciou je tvorba kolagénu, ale je aj nevyhnutný na normálny vývoj placenty. Vitamín C pomáha predchádzať infekčným ochoreniam a má priaznivé účinky na imunitu. Znižuje aj hladinu cholesterolu, podporuje vstrebávanie železa a pôsobí preventívne proti málokrvnosti. „Pozor ale na citrusové plody! Snažte sa im vyhýbať najmä ak nie sú dôkladne umyté a vyraďte ich počas dojčenia, kedy môžu u detí vyvolať alergickú reakciu. Denná dávka pre tehotné ženy je 80 - 100 mg,“ odporúča gynekológ.

Pozor na nedostatok vitamínu D a iných vitamínov
Najprirodzenejším zdrojom vitamínu D je slnečné žiarenie, preto ho môže mať organizmus najmä v chladnejšom počasí málo. Tento vitamín prispieva k správnemu využitiu vápnika a fosforu (napomáha jeho vstrebávaniu) a tým zabezpečuje zdravé kosti a zuby. Okrem vyššie spomenutých vitamínov sú pre maminu a jej plod potrebné aj vitamíny ako železo, pretože zásobuje plod krvou.

K jeho nedostatku často dochádza hlavne ku koncu tehotenstva. Vitamín B12 prispieva k vývoju zdravej nervovej sústavy, k zachovaniu zdravých slizníc. „Nie všetky vitamíny sú počas obdobia tehotenstva pre vás a vaše dieťaťa prospešné. Vyslovene pozor si treba dať na vitamín A. Vo veľkom množstve je konzumácia tohto vitamínu potenciálne nebezpečná, keďže môže spôsobiť poškodenie plodu v prvých troch mesiacoch života,“ radí gynekológ MUDr. Španka.

Naozaj pestrá a vyvážená strava?
Kvalitný a pestrý výber stravy je alfou a omegou. Nech je ale stravovanie akokoľvek precízne, často nie je možné prijať všetky potrebné množstvá vitamínov a minerálov, či už kvôli ich znehodnoteniu počas tepelnej úpravy, alebo jednoducho „zvíťazia tehotenské chute“ a na zeleninu či ovocie už nezostane miesto.

Aby ste počas tehotenstva a dojčenia mali 100 % istotu v tom, že prijímate dostatočné množstvo potrebných vitamínov a minerálov a tiež v správnom pomere, zvoľte výživový doplnok LadeeVita. Bol starostlivo vytvorený a dôkladne vyvážený podľa potrieb každej mamičky, unikatný komplex všetkých vitamínov, minerálov, kyseliny listovej a omega-3 mastných kyselín v jednej kapsule. Je starostlivo pripravená  a dôkladne vyvážená pre potreby každej tehotnej i dojčiacej ženy.

Autor: bb
Foto: Shutterstock

Focus Media

Video

Diskusia

Podobné články nájdete v týždenníku Báječná ŽENA

Cennik predplatneho

"Najnovšie z Tehotenstvo"

Poradňa