Čím teplejšie jedlo, tým horšie pre naše zdravie? V TOMTO majú zástancovia raw stravy pravdu

Čím teplejšie jedlo, tým horšie pre naše zdravie? V TOMTO majú zástancovia raw stravy pravdu

Pojem zdravej stravy sa v súčasnosti rozoberá všetkými možnými spôsobmi. Všetci by sme chceli schudnúť, opeknieť, omladnúť a v neposlednom rade – byť zdraví. Práve na zdravie však paradoxne pri našej výžive myslíme najmenej.

VIDEO: Raw recept plný mlieka, ovocia a datlí

Častejšie čítame zloženie kozmetických prípravkov a keď už nám zrak padne na obaly potravín, zameriavame sa len na kalorické hodnoty. Málokedy si však všimneme čísla výživových hodnôt a keď aj, žijeme v domnienke, že sme pre seba urobili niečo dobré, lebo to čo sme práve zjedli, by v sebe malo mať vitamíny, minerály, stopové prvky... Treba sa ale zamyslieť nad tým, aké množstvo živín ľudský organizmus reálne potrebuje a aké reálne dostáva.

Ten rozdiel je obrovský. Mienka o zdravej strave je zvláštna. Uprednostňujeme zabalené, upravené, „bezpečné“ potraviny s predĺženou trvanlivosťou, predpokladáme, že keď jedlo nie je teplé alebo tepelne spracované, tak je to pre organizmus nedostačujúce a ovocie, zeleninu a orechy považujeme len za občasný doplnok stravy, a aj keď, tak tiež uvarený.

 

Čítajte aj: Maximálne osviežujúci fit bazový cheesecake (Recept)

„Vzdelanie“ v oblasti výživy predstavuje zmanipulovaný svet reklamy a sem-tam nejaké knihy o tom, ako si skomplikovať život pomocou diéty. No a samozrejme, vitamínové a výživové doplnky stravy považujeme za nadštandardný luxus a dokonca aj keď ochorieme, berieme ich len ako podporný prostriedok. A len málokomu to príde čudné.

Raw food (surová strava) alebo vitariánstvo nie je žiadna diéta ani odnož vegetariánskeho manifestu. Ide o životný štýl, pri ktorom sa stravujeme najmä z tepelne nespracovaných potravín s vysokým obsahom živín, ideálne v bio kvalite. Prečo jesť prirodzenú stravu? Odpoveď sa nachádza už v samotnej otázke, no ak vám tá nestačí: varením potravín sa totiž mení ich štruktúra a organizmus ich v tejto podobe nevie rozoznať, reaguje na ne ako na toxíny, preto zvyšuje počet bielych krviniek a zaťažuje už aj tak preťažený imunitný systém.

Ďalším dôvodom je, že už nad hodnotou 40 stupňov Celzia stráca zelenina a ovocie značné množstvo vitamínov. Odborníci na raw food tvrdia, že ak sa vaša strava bude z 51% skladať zo surových potravín, nemusíte sa obávať komplikácií, ktoré vznikajú pri reakcii na varené jedlá, plus získate z vašej stravy maximálne možnú výživovú hodnotu.

Možno, že vám taký veľký dôraz na stravovanie nepríde ako zásadná priorita a ste radi, že si po práci stihnete zbehnúť kúpiť dva smotanové jogurty, pár bielych rožkov a vifónku, aby ste zaplnili žalúdok či pošteklili jazýček. Veď, načo pátrať po niečom inom, keď máte k dispozícii potraviny, ktoré sú chutné a lacné. Čo na tom, že je to prázdna neživá hmota, ktorej obsah len zaťažuje náš organizmus. Veď keď raz bude zle, za peniaze, ktoré ste ušetrili na potravinách, si môžete kúpiť lieky.

VIDEO: Mangový raw chia puding ideálny na raňajky

Alebo to skúsiť budovať od základu, zbaviť telo toxínov, prehodnotiť to, čo vkladáte do úst, čo kupujete (a tým pádom aj koho podporujete) a začať sa po stránke stravovania riadiť rozumom, nie reklamami. Nikto netvrdí, že je to jednoduché a že sa dá dosiahnuť ideálny stav, vzhľadom k tomu, aké možnosti v súčasnosti máme.

Nakoľko sme si zjednodušili prijímanie potravy natoľko, že nám stačí vziať telefón a jedlo nám donesú div že nie priamo do postele, akákoľvek alternatívna verzia bude len ťažšia. V prvom rade si ale treba uvedomiť, či radšej investujete do množstva prázdnej hmoty alebo sa rozhodnete objavovať svet zdravých potravín a novej kvality života.

Autor: maj
Foto: Shutterstock

 

Focus Media

Video

Diskusia

Podobné články nájdete v týždenníku Báječná ŽENA

Cennik predplatneho

Podobné články

"Najnovšie z Výživa"

Poradňa