Cítite sa ako vyžmýkaný citrón? Uvarte si teplé jedlo z koreňovej zeleniny

Cítite sa ako vyžmýkaný citrón? Uvarte si teplé jedlo z koreňovej zeleniny

Koreňová zelenina sa často podceňuje, ale vôbec nie je bezcenná, vhodná iba na chuť do polievky.

Od jesene do jari patrí medzi dôležité zdroje vitamínov, minerálnych látok a vlákniny, navyše je nízkoenergetická. Zalistujte v kuchárskej knihe starej mamy a uvidíte, koľko chutných pokrmov vyčaríte z obyčajnej mrkvy, petržlenu, paštrnáka, cvikly a zo zeleru.

MRKVA
Mrkva už oranžovou farbou naznačuje vysoký obsah antioxidačného betakaroténu, ktorý si organizmus dokáže premeniť na vitamín A. Menej sa však vie, že sa v nej nachádza aj veľa fosforu, ktorý je dôležitý pre zdravé zuby a kosti. Mrkvu potrebujú aj oči, srdce, sliznice, tráviaca sústava i dýchacie orgány. Šťava prečisťuje žlčník a zabraňuje tvorbe vredov.

PETRŽLEN
Prednosťou petržlenu a paštrnáka sú silice, flavonoidy a mangán. Sladké biele korene čistia pleť zvnútra, starajú sa o zdravie močovej sústavy, rozširujú cievy, zmierňujú kŕče vrátane menštruačných.

ZELER
Buľvový zeler pôsobí dezinfekčne a mierne močopudne. Chráni pred baktériami a plesňami, rozpúšťa hlieny, lieči ochorenia dýchacích ciest. Funguje ako prírodné diuretikum a zmierňuje bolesti kĺbov pri dne, reume a artritíde. Znižuje hladinu cukru a obsahuje vzácny stopový prvok chróm, ktorý obmedzuje chuť na sladké.

STOPKOVÝ ZELER
Surový dodá arómu a chuť čerstvým šalátom, celé stonky môžete dusiť a zapekať. Obsahuje látky, ktoré rozťahujú cievy a znižujú krvný tlak, preto je dobrou prevenciou infarktu a mŕtvice. Znižuje hladinu stresových hormónov a je zdrojom draslíka, vápnika, vitamínu C a vlákniny.

CVIKLA
Cvikla patrí medzi najbohatšie prírodné zdroje kremíka. Kremík posilňuje kosti a väzivové tkanivá, zlepšuje pružnosť ciev, pomáha udržiavať mladistvý vzhľad pokožky, pevné vlasy a nechty. Spomaľuje starnutie a podporuje regeneráciu celého organizmu. Aby pleť aj v zime vyzerala sviežo a mladistvo, jedzte cviklu raz za týždeň

Šťava z cvikly funguje ako antioxidačná ochranka pre celé telo. S množstvom to však nepreháňajte, ani keď ste zdravá, pretože môže vyvolať nevoľnosť až závraty. Odporúčaná dávka na jedno vypitie je 100 ml. Zmiešajte ju s mrkvovou, jablčnou alebo rajčinovou šťavou.

Autor: Jana Brožíková
Foto: Shutterstock

Focus Media

Video

Diskusia

Zena

Podobné články nájdete v týždenníku Báječná ŽENA

Cennik predplatneho

"Najnovšie z Výživa"

Poradňa