Cítite sa ako z ľadu? Ako sa správne zahriať?

Cítite sa ako z ľadu? Ako sa správne zahriať?

Máte neustále studené ruky aj nohy? Pozor, možno to nie je vinou nesprávneho odevu a obuvi, ale aj niektorých chorôb.

Syndróm studených končatín môžu mať na svedomí vážne i menej vážne komplikácie. Tento zdravotný problém môže prehlbovať napríklad nedostatok železa. Výsledkom je nesprávne fungovanie štítnej žľazy. Studené končatiny môžu signalizovať aj zdravotné ťažkosti v oblasti ciev, obličiek, ale môže ísť aj o anémiu, čiže málokrvnosť.

Buďte v strehu, ak máte nielen studené končatiny, ale aj kruhy pod očami, problémy so zrakom a hemoroidy. Pravdepodobne málo spíte, máte stres, fajčíte a možno máte aj zablokovanú chrbticu. To všetko môže spôsobovať pravidelné ochladenie rúk a nôh bez ohľadu na to, či je vonku 20 stupňov Celzia, alebo mrzne, až praští...

Kto trpí najviac?
Syndróm studených končatín, alebo takzvaný Raynaudov syndróm, je porucha krvného obehu, ktorá postihuje väzivo cievnych stien alebo orgánov. Spôsobuje ho zúženie ciev. Výsledkom je, že krv nemôže prúdiť do okrajových častí tela, v dôsledku čoho máte stále studené ruky, nohy, zriedkavo aj uši a nos. Najčastejšie postihuje mladé štíhle ženy, ktoré majú pomalší metabolizmus, tenšie cievy a menšie percento svalovej hmoty, ale nemusí to byť pravidlom.

Čo vám pomôže
Navštívte lekára a povedzte mu o svojom probléme. Pomôžu vám aj teplé topánky s hrubou podrážkou, vhodné oblečenie, a ak ste doma, teplé ponožky alebo papuče, ktoré vás izolujú od podlahy. S hrúbkou ponožiek to však nepreháňajte. Dôležité je, aby sa vám noha nespotila. Vhodné je dopriať nohám z času na čas horúci kúpeľ.

Ako na to?
+ DBAJTE SA SPRÁVNU ŽIVOTOSPRÁVU. Nedostatok železa ovplyvňuje činnosť štítnej žľazy, ktorá reguluje teplotu organizmu. Jedzte veľa potravín bohatých na železo, napríklad hydinu, ryby, šošovicu, nemastné bravčové mäso a zelené listnaté rastliny.
+ NEFAJČITE. Nikotín sa ukladá v cievach a sťahuje ich. Ohrozuje vás aj pasívne fajčenie.
+ VYHÝBAJTE SA ALKOHOLU. Alkohol rozprúdi krv, čím vás prudko zahreje, ale iba načas. Umelé teplo rýchlo unikne cez pokožku a vnútorná telesná teplota sa zníži.

Chráňte aj ruky
Palčiaky nie sú elegantné, ale udržia teplo lepšie ako prstové rukavice. Je vám aj tak na prsty zima? Navlečte rukavicu do rukavice. Vzduchová vrstva medzi nimi vás lepšie ochráni pred chladom. Pred mrazom chráňte okrem rúk aj zápästia. Cievy na nich ochraňuje pred vonkajším prostredím len tenká vrstva pokožky. Do prstov teda prúdi chladnejšia krv, preto v mraze rýchlejšie ochladnú a zmeravejú.

Zaujímavosť
Podľa doktora Alberta Ahna z Newyorskej univerzity sa prsty na nohách a rukách počas zimy zužujú. Telo sťahuje krvné cievy v snahe udržať telesné teplo. Preto sa do prstov dostane menej krvi a vám môžu zdať o čosi štíhlejšie.

Muži sú otužilejší
Prečo je ženám skôr zima ako mužom? Môže za to rozdielny pomer tuku a svalov. Mužské telo je zložené zo 40 percent svalov a z 15 percent tuku. Ženy majú pomer svalov a tuku 25-percentný. Svaly však lepšie produkujú teplo, tuk je len izolátor, preto sa ťažšie ohrievame. Okrem toho je vrchná vrstva ženskej pokožky o 15 percent tenšia ako mužská a teda prepúšťa viac chladu. Z tohto dôvodu môže mať povrch ženskej pokožky v chlade až o tri stupne nižšiu teplotu, ako majú muži.

Zohrejte sa
Keď stojíte v chlade na jednom mieste, premrznete na kosť. Vyhnete sa tomu rýchlou chôdzou alebo poskakujte, či aspoň prešľapujte z nohy na nohu. Robte čokoľvek, pri čom sa vám zrýchli dych. Aspoň na čas sa zahrejete.

+ Väčšina tepla uniká z tela cez hlavu. Kašlite na účes a nasaďte si čiapku. Nezabudnite si schovať aj uši, no teplo ocení aj váš krk a šija. Inak si koledujete o poriadne bolesti krčnej chrbtice.
+ Kľúč k teplým nohám je nielen kvalitná obuv, ale aj dostatok priestoru pre prsty. Ak máte nohu vtesnanú do úzkej čižmičky, zákonite vám bude zima.

Potraviny na zahriatie
Pomôžu vám vitamínové doplnky, ale aj pravidelná konzumácia špenátu, brokolice, rýb, cesnaku, strukovín a ryže. Ak chcete, aby sa železo lepšie vstrebávalo, jedlo zapíjajte čerstvou pomarančovou šťavou. Zohreje vás aj korenie. Vhodné je kajenské, čierne, čili, škorica, klinčeky a zázvor. Okrem korenín vás môže zohriať aj teplé jedlo, napríklad kurací vývar.

Autor: Marcela Martinková
Foto: Shutterstock

Focus Media

Video

Diskusia

Podobné články nájdete v týždenníku Báječná ŽENA

Cennik predplatneho

"Najnovšie z Choroby"

Poradňa