Čo robiť, keď vás zaskočí búšenie srdca?

Čo robiť, keď vás zaskočí búšenie srdca?

Rytmus zdravého srdca je tak dokonalý, že ho ani neregistrujeme. Avšak všetky dobre poznáme občasný pocit, keď ide srdce vyskočiť z hrude. Kedy je búšenie v poriadku a kedy sa máme znepokojovať?

Búšenie srdca môže byť signálom závažnej srdcovej poruchy. Keďže vo sfére zdravia nie je miesto na dohady, určite navštívte lekára, ak máte v rodinnom chorobopise problémy so srdcom, ako aj vtedy, ak sa búšenie opakuje častejšie ako raz za týždeň, býva sprevádzané závratmi, únavou či úbytkom na váhe. Najčernejším scenárom môže byť nastupujúci infarkt, teda búšenie spojené s pocitmi nevoľnosti a nadmerným potením, vtedy je už pochopiteľne nutné vyhľadať rýchlu zdravotnú pomoc.

Aby sme vás ale zbytočne nedesili, vo väčšine prípadov je občasné búšenie srdca zdraviu neškodný symptóm, ktorý sa objavuje ako odpoveď organizmu na silnú fyzickú či psychickú záťaž, vo chvíľach stresu, vzrušenia či po nadmernom užití stimulačných látok. Je množstvo metód, ako si môžete pomôcť, či už na zažehnanie akútneho búšenia, alebo na prevenciu do budúcnosti.

Keď vás búšenie zaskočí tu a teraz
Základom je koncentrácia na vlastný dych. Pokúste sa upokojiť a dýchať zhlboka, rovnomerne. Ak vás búšenie prepadne v stoji, sadnite si tak, aby boli nohy vo vyvýšenej polohe. Z filmov možno poznáte trik s fúkaním do papierových vrecúšok. Zaberá aj silné zakašľanie, čím dôjde k zvýšeniu tlaku v hrudníku. U iných zas funguje pofŕkanie tváre studenou vodou.

Oddýchnite si
Aj keď považujete občasné búšenie len za banalitu, nemali by ste ho podceňovať. Obyčajne ide o signál, ktorý vám vysiela vysilený organizmus. Potrebujete spomaliť, odpočinúť si. Nedostatok kvalitného spánku patrí k častými príčinám búšenia srdca.
Netreba zabúdať, že na postačujúcu regeneráciu potrebujete minimálne sedem hodín. Ak patríte k panikárkam, naučte sa správne vypnúť. Vyskúšajte meditačné cvičenia, vonné lampy, masáže... alebo si len poseďte pri obľúbenej hudbe a zakážte si na tú chvíľu na čokoľvek myslieť.

Cvičte správne
Pravidelný pohyb je pre zdravé srdce tým najlepším, čo mu môžete dopriať. Je ale dôležité, aby ste sa hýbali s radosťou a v tempe, na ktoré stačíte. Aj úvodné zahrievacie a záverečné uvoľňovacie cviky pri aeróbnom tréningu pomáhajú predchádzať búšeniu srdca.

A čo strava?
Kofeín, cigarety, ale aj sladkosti a nárazové prejedanie prehlbujú ťažkosti s búšiacim srdcom. Ale strava vám môže byť v tomto prípade aj užitočná. Hlavne ak preferujete tučné ryby s vysokým obsahom nenasýtených mastných kyselín, známeho lieku pre zdravé srdce. Na nepravidelný srdcový rytmus zaberá zvýšenie príjmu horčíka, koenzýmu Q10 alebo aminokyselina taurín, ktorú dostanete kúpiť v lekárni.

Čo máte v lekárničke?
Dobre si pozrite príbalový leták liekov, ak práve nejaké užívate. Niektoré z liečiv na predpis, no dokonca aj z tých voľno predajných (napríklad na potlačenie príznakov nachladnutia) majú búšenie srdca uvedené v nežiaducich účinkoch. K rizikovým patria niektoré antihistaminiká či lieky pre astmatikov.

Autor: bb
Foto: Shutterstock

Focus Media

Video

Diskusia

Podobné články nájdete v týždenníku Báječná ŽENA

Cennik predplatneho

"Najnovšie z Choroby"

Poradňa