Čo so zablúdenými peniazmi, ktoré ste poslali na nesprávny účet?

Čo so zablúdenými peniazmi, ktoré ste poslali na nesprávny účet?

Možno sa vám to už stalo. Bežnú platbu cez internetbanking ste poslali na nesprávny účet, ale zistili ste to, až keď ste platbu potvrdili. Čo robiť, aby ste o peniaze neprišli?

Ak ste z nepozornosti poslali peniaze na nesprávny účet a zistili ste to až po potvrdení platby, skúste ju stornovať priamo v systéme internetbankingu. Platí to však len pre niektoré banky. Ak totiž odošlete platbu na účet v rovnakej banke, peniaze odídu z vášho účtu takmer okamžite.

No ak ste poslali peniaze do inej banky, je šanca, že ich banka ešte nepreviedla, preto ju bezodkladne kontaktujte. Ak peniaze ešte „neodišli“, banka vie platbu zastaviť. Lenže ak už peniaze banka stihla prepísať na cudzí účet, môžete mať veľký problém získať ich späť. Pri zadaní nesprávneho čísla účtu príjemcu môžu nastať dve situácie.   

Prvá situácia
Poukázali ste peniaze na neexistujúci účet? Nič sa nedeje. „V takom prípade k realizácii platby vôbec nedôjde a platbu vám banka vráti späť na účet,“ hovorí Sylvia Ďatelinková, právnička Inštitútu alternatívneho riešenia sporov Slovenskej bankovej asociácie. Zvyčajne to trvá 2 až 3 dni.

Druhá situácia
Nastáva vtedy, ak zadáte v platobnom príkaze síce existujúce, no nesprávne číslo účtu príjemcu. Keď ste poslali omylom peniaze na cudzí účet a zistili ste to včas, nepodliehajte panike. „Najskôr si v internetbankingu overte, či bola platba zrealizovaná, a skontrolujte, v akom stave vybavenia sa nachádza. V zásade platí, že platbu môžete odvolať, ak ešte nedošlo k jej spracovaniu bankou,“ informuje Sylvia Ďatelinková.

Ak sa už platba nachádza v pohyboch na účte, znamená to, že ju už spracovali a vykonali, a prostredníctvom svojej banky môžete napísať príjemcovi vašich peňazí žiadosť, aby vám ich vrátil. „Žiadosť o vrátenie neoprávnene prijatých peňazí musí byť dostatočne zdôvodnená, spravidla obsahuje detailné informácie o chybnej platobnej transakcii,“ dopĺňa odborníčka.
Banka na základe písomnej žiadosti požiada banku neoprávneného príjemcu o vrátenie peňazí. Ak príjemca s vrátením platby súhlasí, peniaze banka poukáže späť na váš účet.

Nepochodili ste?
Ešte stále nie je všetko stratené. Ak totiž človek, ktorému ste na účet poslali omylom peniaze, s ich vrátením nesúhlasí, môžete požiadať banku o zaslanie jeho identifikačných údajov. Banka je povinná po napísaní žiadosti ich poskytnúť a musí to urobiť aj bez súhlasu majiteľa účtu, ktorému ste peniaze omylom poslali. Zároveň môžete podať trestné oznámenie a prostredníctvom súdu si vymáhať peniaze späť.

Žiadosť o vrátenie peňazí dostanete buď v banke, alebo ho nájdete na jej webovej stránke.
Žiadosť musí obsahovať:

  • číslo účtu, na ktorý ste peniaze poslali
  • vaše číslo účtu
  • sumu a menu
  • variabilný, konštantný a špecifický symbol
Chybám radšej predchádzajte
- Platbu prevodom zadávajte vždy v dostatočnom predstihu. Keď budete realizovať platbu v strese a pod tlakom, môžete urobiť chybu.
- Pred potvrdením platby nezabudnite skontrolovať číslo účtu príjemcu a sumu, ktorú mu posielate.

Najčastejšie chyby pri prevode peňazí
  • poukázanie platby na nesprávne číslo účtu
  • poukázanie platby na neexistujúce číslo
  • poukázanie platby v nesprávnej výške
  • duplicitné poukázanie platby
  • oneskorené poukázanie platby
Autor: Marcela Martinková
Foto: Shutterstock.com
Focus Media

Video

Diskusia

Podobné články nájdete v týždenníku Báječná ŽENA

Cennik predplatneho

"Najnovšie z Financie"

Poradňa