Cuketa vs baklažán: Ktorá letná zelenina je zdravšia?

Cuketa vs baklažán: Ktorá letná zelenina je zdravšia?

1. kolo: Energia
Počítate každý joule, čo vložíte do úst? Cuketa aj baklažán patria medzi nízkoenergetickú, neškrobovú zeleninu, ale aj medzi nimi je rozdiel. Najdôležitejšie však je, koľko tuku použijete pri ich varení, pretože práve tuk môže aj z diétnej zeleniny vyrobiť doslova kalorickú bombu. Špeciálne baklažán je známy tým, že rád nasáva tuk. Energetická hodnota 100 g surovej cukety je 71 kJ, rovnaké množstvo surového baklažánu má 101 kJ. Bod pre cuketu.
Stav – 1 : 0

2. kolo: Pyridoxín
Patrí do skupiny vitamínov B a má označenie vitamín B6. Pyridoxín zmierňuje príznaky predmenštruačného syndrómu aj klimaktéria, podporuje obranyschopnosť, vyživuje pokožku, pomáha pri depresiách. Nedostatok býva príčinou únavy, ekzémov, vypadávania vlasov, problémov s pamäťou. Odporúčaná denná dávka pre ženy je 1,3 mg, v tehotenstve 1,9 mg, po 50. roku 1,5 mg pyridoxínu. V 100 g cukety sa nachádza 0,163 mg, v 100 g baklažánu 0,084 mg. Opäť bod pre cuketu.
Stav – 2 : 0

3. kolo: Draslík
Tretia najviac zastúpená minerálna látka v tele je nevyhnutná pre správne fungovanie srdca a nervovej sústavy. Pomáha regulovať hladinu telesných tekutín a udržiavať krvný tlak v norme. Chráni pred mŕtvicou, osteoporózou i obličkovými kameňmi. Dospelý človek potrebuje denne 3 500 – 4 700 mg draslíka. Nedostatok sa prejavuje únavou, poruchami srdcového rytmu, zvýšeným krvným tlakom, svalovými kŕčmi. V 100 g cukety je 261 mg draslíka, v 100 g baklažánu 230 mg. Bod pre cuketu.
Stav – 3 : 0

Víťaz: Cuketa
Keď budete cuketu jesť pravidelne, omladnete. Zárukou je vysoká koncentrácia bioaktívnych rastlinných látok v tejto letnej tekvičke. Šupka mladých cukiet je mimoriadne bohatá na karotény, horčík, vitamín E, viaceré vitamíny skupiny B, vápnik, draslík, fosfor, železo, meď a zinok. Cuketa by mala byť stálicou na vašom jedálnom lístku pri cukrovke, žlčníkových kameňoch, obezite, reumatizme a dne. Najdiétnejšia je zľahka podusená alebo sparená. Výborne sa dopĺňa s mladou mrkvou a pórom. Vyskúšajte ju tiež ako ľahkú prílohu k hydinovému mäsu. Keď pripravujete cuketový prívarok, vyberte smotanu s nižším obsahom tuku a zjedzte ju bez mäsa.

Autor: jb
Foto: Shutterstock.com

Focus Media

Video

Diskusia

Podobné články nájdete v týždenníku Báječná ŽENA

Cennik predplatneho

"Najnovšie z Výživa"

Poradňa