Cuketa vs uhorka: Ktorá zelenina je nutrične bohatšia?

Cuketa vs uhorka: Ktorá zelenina je nutrične bohatšia?

1. kolo: Kyselina pantoténová
Vitamín B5 chráni pred škodlivým UV žiarením, zabraňuje spáleniu pokožky, podporuje regeneráciu tkanív, hojenie rán, jaziev i rast vlasov a udržuje pleť sviežu a hladkú.

Okrem toho chráni pred artériosklerózou, zlepšuje koncentráciu a zmierňuje mierne depresívnu náladu. Denná dávka je 6 mg, čo pokryje vyvážená strava. V 100 g cukety je 0,204 mg vitamínu B5, v 100 g uhorky 0,259 mg. Bod pre uhorku.
Stav - 0 : 1

2. kolo: Pyridoxín
Vitamín B6 potrebujete na správne fungovanie imunitného a nervového systému, produkciu červených krviniek a protilátok, správnu látkovú premenu dôležitú na tvorbu energie, na zdravú kožu. Pyridoxín je známy ako „vitamín na nervy“, pretože prispieva k psychickej pohode, znižuje vyčerpanie a únavu, u žien zmierňuje PMS. Dospelí potrebujú asi 2,2 mg denne. V 100 g cukety sa nachádza 0,163 mg pyridoxínu, v 100 g uhorky iba 0,04 mg. Bod pre cuketu.
Stav - 1 : 1

3. kolo: Mangán
Tento stopový prvok sa v tele neukladá a zo stravy sa vstrebáva len máličko – 3 až 4 %, preto ho musíte prijímať viac, než potrebujete. Mangán chráni pred vysokou hladinou cholesterolu, hypertenziou, artériosklerózou, anémiou aj pred duševnými chorobami. Je nevyhnutný na tvorbu energie, rast kostí a chrupaviek, na reguláciu cukru v krvi a silnú imunitu. Podporuje využitie vápnika, fosforu, železa a vitamínu E. Denná potreba je 2,5-5 mg. V 100 g cukety je 0,177 mg mangánu, v 100 g uhorky len 0,04 mg. Opäť boduje cuketa.
Stav - 2 : 1

Víťaz: Cuketa
Mladé tekvičky by mali byť stálicou letnej kuchyne. V porovnaní s bielou tekvicou má cuketa pikantnejšiu chuť, menej sacharidov i energie – asi 80 kJ/100 g. Môžete ju pripraviť na stovky spôsobov a nezunuje sa vám. Mladé cukety sa vyplatí jesť so šupkou, ktorá je bohatá na karotény, horčík, vitamín E, vitamíny skupiny B, vápnik, draslík, fosfor, železo, meď a zinok. Diétne pripravená cuketa je ideálna pre ľudí s cukrovkou, vysokým tlakom, poruchami trávenia, obezitou, reumatizmom a dnou.

Autor: jb
Foto: Shutterstock.com

Focus Media

Video

Diskusia

Podobné články nájdete v týždenníku Báječná ŽENA

Cennik predplatneho

"Najnovšie z Výživa"

Poradňa