Cvičenie počas choroby môže prospieť: Pravda či mýtus?

Cvičenie počas choroby môže prospieť: Pravda či mýtus?

Nákaza na nás číha na každom rohu pri práci, doma, hoci aj pri konzumovaní jedla. Avšak, mnoho ľudí napriek zdravotným ťažkostiam je ochotných cvičiť, pretože nechcú vynechať svoju sériu, majú naštartovaný chudnúci program a nemôžu si dovoliť zrušiť svoj tréning. Ako je to však s cvičením, keď sme chorí?

Čo je potrebné v takom prípade zvážiť? Najlepší spôsob, ako zistiť, či je pre vás bezpečné cvičiť, je vyhodnotiť, aké máte príznaky. Urobte si zoznam všetkých nepríjemných stavov, ktorým čelíte:

• Upchatý nos alebo výtok z nosa
• Kýchanie
• Bolesť, sucho v krku
• Strata hlasu
• Bolesti hlavy

Ak máte horúčku, bolesti svalov, suchý kašeľ či podráždený žalúdok, nemali by ste vykonávať žiadnu fyzickú aktivitu, kým sa necítite dobre. Môže sa jednať o príznaky oveľa vážnejšej choroby, ako je chrípka alebo bronchitída, a cvičenie môže zhoršiť príznaky choroby.

Kedy je to bezpečné?
Dobrou správou je, že cvičenie počas choroby môže niekedy aj prospieť, všetko záleží na tom, aký typ ochorenia máte. Ak sa vyskytnú problémy z nachladnutia, môže cvičenie pomôcť otvoriť a spriechodniť nosné dierky a uľaviť dýchaniu.

Je však dôležité si uvedomiť, že len preto, že spadáte do kategórie prechladnutých, nemusí vám priniesť cvičenie želané výsledky, aj preto, že pri nádche môžete mať práve vy zhoršené dýchanie a nebudete sa môcť nadychovať pri fyzickej záťaži.

Navyše, niektorí ľudia s nachladnutím pociťovali závrat alebo ospalosť, najmä po užívaní liekov. Vaše telo a vaše reflexy nie sú zvyčajne na vrchole svojich síl, čo zvyšuje riziko zranenia. Okrem toho môžete byť viac vyčerpaní a oslabujete tým svoje uzdravenie. Ak máte túžbu si ísť zabehať, dajte si miesto toho svižnú chôdzu. Ak sa vám podarí udržať sily a bez pocitu únavy, ani sa vám nezhoršia príznaky ochorenia, nabudúce môžete vyskúšať ľahký džoging.

Tento postupný vývoj možno použiť na akýkoľvek druh cvičenia, len ho začnite s minimálnym úsilím a námahou a pomaly zvyšujte intenzitu. Hlavne treba zabrániť vyčerpaniu. Ak sa stále budete cítiť lepšie po niekoľkých minútach odpočinku, naďalej vykonávajte váš šport s miernym tempom.

Ak sa začnete cítiť horšie, prestaňte hneď s cvičením
Vezmite si akési regeneračné voľno a skúste to znova neskôr. Ak si nie ste istí, či by ste mali vôbec cvičiť, keď ste chorí, poraďte sa so svojím lekárom. Môže vám urobiť kompletnú diagnostiku, čo je a čo nie je vo vašom prípade vhodné vykonávať. Okrem toho môže byť schopný dať vám aj dobré návrhy a tipy, ako začať s nízkou intenzitou cvičenia, ktoré sú najlepšie cviky či chôdza, džoging, vodný aerobik alebo stacionárny bicykel.

Autor: maj
Foto: Shutterstock

Focus Media

Video

Diskusia

Podobné články nájdete v týždenníku Báječná ŽENA

Cennik predplatneho

"Najnovšie z Choroby"

Poradňa