Diéta po dovolenke: 5 tipov na pokazené trávenie

Diéta po dovolenke: 5 tipov na pokazené trávenie

Vrátili ste sa z dovolenky s roztraseným žalúdkom? Toto vás opäť postaví na nohy. Nie je to nič príjemné. Problémy s trávením sa môžu prejaviť, či ste boli v exotickej destinácii, v Stredozemí, alebo len v susednom okrese.

Na dovolenke si zvyčajne doprajete viac a natlačíte do seba aj to, čo by ste doma nevložili do úst. Ochutnávanie miestnych špecialít, mix lahôdok v rýchlom slede za sebou či kocka ľadu z kontaminovanej vody v nápoji môžu vyvolať žalúdočnú nevoľnosť, kŕče v bruchu, vracanie, hnačku či zápchu, bolesti hlavy a celkovú slabosť. Trávenie vám pomôžu vyladiť potraviny, ktoré nezaťažujú tráviaci trakt.

1. Jogurt
Ak vaše tráviace problémy nie sú vážne, mali by ste jesť viac neochutených kyslomliečnych výrobkov, napríklad biele jogurty, acidofilné mlieko, zákys a bryndzu. Doplnia probiotické baktérie, ktoré bežne žijú v črevách, a napravia malé prehrešky v stravovaní. Probiotické baktérie uľahčujú trávenie, aktívne ovplyvňujú stav črevnej mikroflóry, podporujú vstrebávanie vitamínov a minerálov, posilňujú imunitu. Podmienkou je, aby do čreva doputovali živé a v dostatočnom množstve.

2. Tekutiny
Nevoľnosť, bolesti hlavy a slabosť môžu byť dôsledkom dehydratácie organizmu. Ľahko sa to mohlo stať, ak ste boli v destinácii s vysokými teplotami, kde treba prijímať podstatne viac tekutín ako v domácom prostredí. Rovnaký problém môže nastať, keď ste dostali cestovnú hnačku. Lekári odporúčajú po každej riedkej stolici vypiť dva poháre tekutín a do pitného režimu zaradiť aj rehydratačný nápoj, ktorý dostať v lekárňach vo forme tekutiny, rozpustných tabliet alebo prášku.

3. Hrianky
Ak ste vracali alebo mali hnačku, jeden deň vynechajte tuhú stravu, iba dopĺňajte tekutiny. Vyhýbajte sa sýteným, kofeínovým a sladeným nápojom. Potom môžete začať s ľahkou stravou, ktorá vám pomôže zotaviť sa. Pripravte si nasucho hrianky z bieleho chleba, na druhý deň môžete opatrne pridať troška masla.

4. Biela ryža
Na rozkývaný alebo prekyslený žalúdok je dobrá biela ryža uvarená domäkka so štipkou soli. Upokojí žalúdok a zahustí riedku stolicu. Ak vás nenapína na vracanie, môžete ju striedať s banánmi.

5. Banány
Zrelé banány pôsobia na tráviacu sústavu ako balzam. Sú výživné, ľahko stráviteľné a nedráždia žalúdok. Ako jediné ovocie sa zasurova môžu jesť aj pri žalúdkových vredoch. Banány znižujú kyslosť žalúdočných štiav, uľavia od pálenia záhy, pomáhajú pri hnačke i zápche. Obsahujú fruktooligosacharidy, ktoré sú zdrojom potravy pre priateľské črevné baktérie. Zároveň doplnia vitamíny B6 a C, mangán, horčík a draslík.

Autor: jb
Foto: Shutterstock

Focus Media

Video

Diskusia

Podobné články nájdete v týždenníku Báječná ŽENA

Cennik predplatneho

"Najnovšie z Výživa"

Poradňa