Dužina či šupka: Ktorá časť jabĺčka je výživnejšia?

Dužina či šupka: Ktorá časť jabĺčka je výživnejšia?
Jablká obsahujú množstvo živín, ale sú najpozoruhodnejšie ako dobrý zdroj vlákniny. Vláknina zvyčajne podporuje zdravé trávenie a pravidelné vyprázdňovanie, čo môže znížiť hladinu potenciálne škodlivého cholesterolu.

Zbytočná zápcha
Avšak, príliš veľa vlákniny v kombinácii s malým množstvom dodaných tekutín do tela vedie k zápche a iným tráviacim problémom. Niektoré choroby, ktoré ovplyvňujú črevá môžu spôsobiť ďalšie ťažkosti s trávením vlákniny v ovocí ako sú aj jablká. Poraďte sa so svojím lekárom, ak sa u vás objavia zažívacie ťažkosti po konzumácii jabĺk.

Jablká patria medzi najpopulárnejšie druhy ovocia na svete. Podľa "učebníc nutričnej medicíny," existuje mnoho zdravotných výhod spojených s konzumáciou jabĺk, vrátane zlepšenia kardiovaskulárneho zdravia, zníženia produkcie voľných radikálov kvôli antioxidačnej aktivite, zníženie hladiny zlého LDL cholesterolu, lepší obraz glukózy v krvi, pravidelnejšie vyprázdňovanie čriev. Vláknina je primárne zodpovedná za dopad jabĺk na trávenie.

Vláknina zahŕňa časti zeleniny a ovocia, ktoré vaše telo nemôže stráviť a metabolizovať do užitočných živín. Existujú dva typy vlákniny: rozpustná a nerozpustná. Rozpustná vláknina, ako je pektín nájdený v jablkách či citrusových plodoch sa rozpúšťa vo vašich črevách do gélovitej látky, ktorá je schopná držať cholesterol a odstrániť ho z tela von.


Aj v dužine, aj v šupke
Nerozpustná vláknina sa nerozpúšťa vo vode, ale ju priťahuje, je užitočná pre čistenie hrubého čreva a podporuje pravidelné vyprázdňovanie. Jablká obsahujú oba typy vlákniny. Rozpustná vláknina sa nachádza v prvom rade v dužine a nerozpustná vláknina je hlavne v šupke. Ošúpané jablko tak má oveľa menej živín, ktoré telo potrebuje.

Denná požiadavka na vlákninu je 25 g pre ženy a 38 gramov pre mužov. Pre tých, ktorí majú nad 50 rokov sa odporúča vlákniny menej, a to napriek vyššiemu výskytu zápchy a ďalších zažívacích ťažkosti u starších ľudí, ktorí nedodržiavajú pitný režim.

Jablká sú dobrým zdrojom vlákniny, pričom väčšina stredných odrôd obsahuje asi štyri gramy v jednom jablku. Medzi bohatšie zdroje vlákniny patria pšeničné klíčky, ovos, viaczrnný chlieb, hnedá ryža, brokolica, fazuľa a mrkva.

Jesť s mierou
Jablká treba často jesť, aby sa zabránilo zažívacím problémom, aj keď niekedy môžu prispieť k zápche. Ak nepijete dostatok vody, vláknina absorbuje všetku vlhkosť v hrubom čreve a tie sa stanú dočasne nepohyblivé. Znížená črevná aktivita, ktorá je obvyklá u starších, môže ďalej zhoršiť tento problém. Rovnako ako u všetkých druhov ovocia, jablká obsahujú fruktózu, a príliš veľa tohto cukru poskytuje črevným baktériám pôdu, v ktorej môžu kvasiť, čo vedie k produkcii plynu, nadúvaniu a bolesti brucha. Všetko treba jesť s mierou.

Autor: maj
Foto: Shutterstock

Focus Media

Video

Diskusia

Podobné články nájdete v týždenníku Báječná ŽENA

Cennik predplatneho

"Najnovšie z Výživa"

Poradňa