Hruška vs jablko: Ktoré ovocie má lepší nutričný profil?

Hruška vs jablko: Ktoré ovocie má lepší nutričný profil?

1. kolo: Energia
Energetická hodnota oboch druhov ovocia pochádza hlavne z cukrov, ktorých majú približne rovnako 13-14 g/100 g, hoci hrušky sa zdajú o niečo sladšie. Nepatrný rozdiel je v obsahu bielkovín a tukov. Ak dávate prednosť menej kalorickému ovociu, zrejme si vyberiete jablká. Hruška má priemernú energetickú hodnotu 244 kJ/100 g, jablko o niečo menej – 218 kJ/100 g. Bod pre jablko.
Stav – 0 : 1

2. kolo: Antioxidanty
Pokiaľ ide o vitamíny a minerálne látky, hrušky aj jablká majú z každého rožka troška, čo dohromady vytvára skvelý mix prospešný pre zdravie. Výraznejšie sa však líšia svojou antioxidačnou silou, to znamená schopnosťou zneškodňovať voľné kyslíkové radikály. Dostatočnú ochranu poskytne 3 000 až 5 000 jednotiek denne. Antioxidačná sila (ORAC) hrušiek je 2 941 mikromolov TE/100 g, jabĺk 5 900 mikromolov TE/100 g. Opäť boduje jablko.
Stav – 0 : 2

3. kolo: Vláknina
O hruškách sa vie, že pôsobia mierne laxatívne a pomáhajú odvádzať z tela škodlivé látky. Obsahujú totiž veľa vlákniny, pričom väčšinu tvoria nerozpustné polysacharidy. Pravidelná konzumácia hrušiek tak poskytuje výbornú ochranu pred rakovinou hrubého čreva a konečníka. V 100 g hrušiek sa nachádza 3,1 g vlákniny, v rovnakom množstve jabĺk 2,4 g. Bod pre hrušku.
Stav – 1 : 2

Víťaz: Jablko
Nie nadarmo sa hovorí, že jedno jablko denne zaručí pevné zdravie. Jablká totiž obsahujú jedinečnú zmes fytonutrientov a množstvo antioxidantov, najmä polyfenolov a dôležitých flavonoidov, ako je kvercetín, epikatechín a prokyanidín B2. Pre svoju nízku energetickú hodnotu, obsah vlákniny a mix vitamínov a minerálov sú jablká ideálne na desiatu i na olovrant, pretože pomôžu preklenúť pocit hladu medzi jedlami, navyše ich chrúmanie zmierňuje napätie a stres.

Autor: jb
Foto: Shutterstock.com

Focus Media

Video

Diskusia

Podobné články nájdete v týždenníku Báječná ŽENA

Cennik predplatneho

"Najnovšie z Výživa"

Poradňa