Jesenné fitko v záhrade: Tohto sa vyvarujte!

Jesenné fitko v záhrade: Tohto sa vyvarujte!

Nosenie ťažkých bremien, okopávanie, rýľovanie, ale aj hrabanie lístia dajú chrbtu a krížom riadne zabrať. Najmä, ak máte sedavé zamestnanie…

Ak si teda nechcete uhnať bolesť krížov, vyhnite sa prehnanej a hlavne nárazovej fyzickej záťaži. Preto si aj hrabanie lístia či rýľovanie radšej naplánujte na niekoľko dní a počas práce si doprajte odpočinok. Vystrite sa – a zmeňte polohu.

Aj záhrada môže byť alternatívou posilňovne. Podľa expertov, ktorých štúdiu zverejnil Health and Fitness Journal Americkej univerzity športovej medicíny, počas rýľovania či hrabania lístia môžete za hodinu spáliť aj 300 kalórií.

Je vám zima?
Nepodceňujte ani počasie. Aj keď svieti slnko, vzduch je už chladný, preto sa vhodne oblečte. Nebojte sa chrbát schovať, hoci aj do termooblečenia. Dôležité je, aby boli kríže schované, keď si kľaknete alebo sa predkloníte. Nemali by ste sa spotiť, dbajte však aj na to, aby vám nebolo zima.

Ako sa hýbete?
Viete o tom, že krížom uľahčíte, ak budete myslieť na chrbát? Rovná chrbtica im odľahčí. Ublížia vám aj jednostranné pohyby pri hrabaní, ale aj pri okopávaní a rýľovaní. Nesprávnymi, najmä prudkými pohybmi si koledujete o poriadne ťažkosti. Ak sa chcete vyhnúť bolestiam šije a chrbta, ubezpečte sa, že pri zbieraní vecí zo zeme sa ohýbate v bedrách a zapájate aj kolená a panvu, nielen chrbát.

Náš tip: Ak sa chystáte tlačiť priťažký preplnený fúrik so zhnitým lístím či s iným odpadom zo záhrady, zabudnite na to. Nadmerná záťaž spôsobuje preťažovanie bedrových kĺbov a dopomáha k strate rovnováhy. Radšej sa s nákladom otočte viackrát.

Najhoršia alergia, ktorú môžete dostať práve a len v zime!

Tohto sa vyvarujte
Akú dlhú rúčku máte na náradí? Ideálna je, ak sa nemusíte hrbiť, neprirodzene krčiť ani zakláňať. Dobré je, ak máte počas práce narovnaný chrbát. Najčastejšou chybou pri hrabaní alebo pri práci s motykou je aj dlhodobý predklon s ohnutým chrbtom a jednostranné zaťaženie. Vyvarujte sa aj rýchlych nekoordinovaných pohybov.

Meňte polohy, hrabanie striedajte s nosením bremien, so strihaním kríkov či s rýľovaním. Myslite na to, že pre chrbát a kríže je dobré polohy pri práci striedať a občas sa prejsť a natiahnuť svalstvo. Dôležité je, aby svalstvo menilo smer ťahu. Predídete stuhnutiu svalov aj preťaženiu z jednej polohy.

Náš tip: Keď vás začne bolieť za krkom, okamžite zmeňte polohu. Pretiahnite sa alebo si doprajte odpočinok.

Čo s boľavým chrbtom
Premohla vás bolesť chrbta? Naordinujte si odpočinok. Proti bolesti chrbta je najlepšie takzvané suché teplo z termoforu alebo z elektrickej podušky. Pomôžu aj bedrové pásy. Rozhodne zabudnite na liečbu boľavého chrbta vo vani s horúcou vodou alebo pod sprchou. Na mokré krátkodobé teplo reagujú svaly stiahnutím a môžete si spôsobiť ešte väčšie problémy.  

Náš tip: Boľavým krížom pomôže aj teplý vlnený šál, lebo im dopraje dostatok suchého tepla. Stačí, ak si ho v hrubej vrstve omotáte okolo krížov.

Ošetrovateľka Silvia: Nezaskočí ju ani pôrod v kaviarni!

Autor: mm
Foto: shutterstock

Focus Media

Video

Diskusia

Podobné články nájdete v týždenníku Báječná ŽENA

Cennik predplatneho

Podobné články

"Najnovšie z Choroby"

Poradňa