Kupujete kyslomliečne výrobky? 5 dôvodov, prečo ich treba jesť denne

Kupujete kyslomliečne výrobky? 5 dôvodov, prečo ich treba jesť denne

Pohladia žalúdok, spevnia kosti a nepriberiete z nich. Kyslomliečne výrobky sú vo výžive nenahraditeľné a prospešné pre zdravie v každom veku.

Na rozdiel od sladkého mlieka obsahujú baktérie mliečneho kvasenia, ktoré premieňajú mliečny cukor, čiže laktózu na kyselinu mliečnu a aromatické látky. Vďaka tomu sú kyslomliečne výrobky ako jogurt, kefír, acidofilné mlieko, cmar, jogurtové mlieko, kýška, tvaroh či bryndza lepšie stráviteľné aj pre ľudí s intoleranciou laktózy. Čo všetko z nich získate?

1. Ploché bruško
Ak sa snažíte schudnúť či nepribrať, denne zjedzte 3 malé biele jogurty – jeden na raňajky, druhý na desiatu a tretí na olovrant, prípadne ním nahraďte večeru. Podmienkou je však zníženie celkového energetického príjmu. Viaceré štúdie ukázali, že približne pol kila jogurtu denne pomôže schudnúť hlavne v oblasti brucha.

2. Dobré trávenie
Pri kyslomliečnych výrobkoch je dôležité, aby obsahovali živé kultúry, to znamená aktívne probiotické baktérie. Tieto užitočné mikroorganizmy sa starajú o zdravú črevnú mikroflóru a posilňujú imunitný systém. Zároveň chránia črevá pred premnožením škodlivých baktérií, ktoré môžu vyvolať rôzne infekcie.

3. Pevné kosti, zdravé zuby
Kyslomliečne výrobky prirodzene obsahujú vápnik a jeho množstvo nesúvisí s obsahom tuku. Nachádza sa v nich aj vitamín D, ktorý podporuje vstrebávanie vápnika. Kyselina mliečna chráni ďasná pred zápalmi, je prevenciou vzniku zubného kazu a zabraňuje erózii zubnej skloviny.

4. Bielkoviny
Z kyslomliečnych výrobkov získate ľahko stráviteľné bielkoviny, ktoré potrebujete pri chudnutí aj pri udržiavaní hmotnosti. Obsah bielkovín sa v nich však môže výrazne líšiť. Najbohatším zdrojom bielkovín je islandský jogurt skyr, ktorý má v 100 gramoch až 12 gramov, nasleduje grécky jogurt s 8 až 10 gramami, zatiaľ čo bežný jogurt obsahuje len 3 až 5 gramov.

5. Vitamíny
Každá porcia kyslomliečnych výrobkov vám okrem vápnika dodá významné množstvo draslíka, fosforu, riboflavínu (B2), zinku a kyseliny pantoténovej (B5). Obsahujú aj vitamín B12, ktorý je dôležitý pre krvotvorbu a dobré fungovanie nervovej sústavy.

Probiotická zoznamka
Lactobacillus casei produkuje kyselinu mliečnu a foláty. Urýchľuje liečbu jesenných viróz.
Lactobacillus acidophilus zmierňuje laktózovú intoleranciu, znižuje hladinu cholesterolu, posilňuje imunitu a zabíja choroboplodné zárodky.
Bifidobacterium bifidum produkuje kyselinu mliečnu. Zlepšuje peristaltiku čriev, podporuje imunitu, zmierňuje priebeh viróz a črevných zápalov, obnovuje rovnováhu po liečbe antibiotikami.
Bifidobacterium longum produkuje vitamíny skupiny B, ktoré podporujú trávenie, a kyselinu mliečnu a acetát, ktoré znižujú pH v črevách, čím zabíjajú nepriateľské baktérie. Zmierňuje následky liečby antibiotikami.

Autor: jb
Foto: Shutterstock

Focus Media

Video

Diskusia

Podobné články nájdete v týždenníku Báječná ŽENA

Cennik predplatneho

"Najnovšie z Výživa"

Poradňa