Leto si žiada minerály: Chcete sa v lete cítiť fit?

Leto si žiada minerály: Chcete sa v lete cítiť fit?

Váš jedálny lístok musí byť pestrý a plný zdravých živín. Zamerajte sa na tieto minerály.

Draslík
Zabezpečuje rovnováhu vody v tele a chráni bunky pred dehydratáciou. Preto je mimoriadne dôležitý aj počas horúcich dní. Okrem toho reguluje krvný tlak.
+ Nájdete ho: v minerálnej vode, ovocných sýtených limonádach, sušenom ovocí, orechoch, banánoch, dusenom fenikli a špenáte, v sušených paradajkách a pšeničných otrubách.

Horčík
Na to, aby vaše svaly a srdcovo-cievny systém fungovali tak, ako majú, potrebujete horčík. Počas horúcich dní o to viac, lebo sa viac potíte.
+ Nájdete ho: v orechoch, semienkach, celých zrnách, strukovinách. V lete pri akútnom nedostatku siahnite aj po výživovom doplnku obsahujúcom dennú dávku magnézia.

Železo
Práve v lete by ste mali byť plné sily a nie poblednuté a neduživé. Ak máte pocit, že s vami nie je niečo v poriadku, možno vám chýba železo. Jeho nedostatkom trpíte aj preto, lebo každý mesiac počas menštruácie strácate množstvo krvi. No tento minerál sa podieľa nielen na krvotvorbe, ale dodáva aj energiu bunkám vo vašom tele.
+ Nájdete ho: v mäse, vo vnútornostiach, v strukovinách, pšeničných otrubách, ovsených vločkách, prose, sušených marhuliach.

Vápnik
Kalcium je dôležité pre štruktúru a stabilitu kostí. Ak ho máte v tele dostatok, nemusíte sa báť vo vyššom veku osteoporózy. Vápnik vám pomáha byť aktívnymi aj v starobe.
+ Nájdete ho: v parmezáne, mliečnych výrobkoch, bobuľovom ovocí, zelenej zelenine – hodne je zastúpený napríklad v brokolici či vo švajčiarskom mangolde.

Zinok
Tento minerál vám nepomáha len počas zimného chrípkového obdobia, ale poradí si aj s letnými virózami. Zvýšte jeho prísun pri rôznych bakteriálnych infekciách, ktoré na vás číhajú práve v teplom období. Dostatok zinku v tele je však aj vhodná prevencia rôznych nákaz, keďže posilňuje obranyschopnosť organizmu.
+ Nájdete ho: v strukovinách, pečeni, krevetách, ustriciach, ovsených vločkách, hovädzom mäse, tekvicových semienkach a v ementáli.

Dbajte na pitný režim. Vhodné sú aj zeleninové šťavy. Osviežia bunky vášho tela. V lete strácate z tela viac minerálov, lebo sa potíte. Nezabudnite ich dopĺňať.

Autor: nš
Foto: Shutterstock.com

Focus Media

Video

Diskusia

Podobné články nájdete v týždenníku Báječná ŽENA

Cennik predplatneho

"Najnovšie z Výživa"

Poradňa