Málo jete, ale nedarí sa vám schudnúť? Resetujte metabolizmus

Málo jete, ale nedarí sa vám schudnúť? Resetujte metabolizmus

Ak drasticky obmedzíte energetický príjem, telo má tendenciu vyhodnotiť situáciu tak, že nastali chudobnejšie časy, preto spomalí spaľovanie tukov a začne ukladať energiu do zásoby. Ako prinútite lenivý metabolizmus zrýchliť tempo?

1. Pridajte bielkoviny

Výborne zasýtia, zabraňujú prejedaniu a pri ich spracovaní spálite viac kalórií, pretože metabolizmus zrýchli o 15 až 30 percent, zatiaľ čo pri spracovaní sacharidov o 5 až 10 percent a tukov maximálne o 3 percentá.

2. Pite viac vody
Pohár studenej vody pol hodiny pred každým jedlom trocha zaplní žalúdok a pomôže zrýchliť oddychujúci metabolizmus o 10 až 30 percent, pretože telo začne využívať energiu zo zásoby na zvýšenie telesnej teploty. Tento efekt však trvá iba hodinu.

3. Uvarte si zelený čaj
Pravidelné pitie nesladeného zeleného čaju a oolongu pomáha zrýchliť metabolizmus, zároveň podporuje chudnutie a udržiavanie hmotnosti. Niektoré výskumy však ukázali, že to nemusí fungovať u každého, preto sa odporúča aspoň to vyskúšať.

4. Nebojte sa čili
Čím viac, tým lepšie. Kapsaicín obsiahnutý v čili papričkách zrýchľuje metabolizmus a prinúti ho spáliť približne o 40 kJ viac na jedno pikantné jedlo. Samozrejme, účinok závisí od toho, koľko čili znesiete.

5. Dajte si kávu
Čierna káva bez cukru funguje podobne ako zelený čaj. Kofeín zrýchli metabolizmus a podporí aj spaľovanie tukov. Výskumy ukázali, že káva má silnejší účinok na štíhle ženy, u ktorých zrýchli metabolizmus až o 29 percent, zatiaľ čo u obéznych len o 10 percent.

Jete príliš rýchlo?

  • Raňajky zhltnete za menej ako 10 minút.
  • Obedujete alebo večeriate kratšie ako štvrť hodiny.
  • Naberáte si veľké „sústa“ a jedlo si nevychutnáte.
  • Väčšinou dojete skôr ako ostatní pri stole.
  • Často cítite ťažobu v žalúdku z rýchlo zjedeného jedla.
Pozor na chyby!
  • Pojem metabolizmus zahŕňa všetky chemické reakcie v tele, ktoré nastávajú po trávení a vstrebaní živín z potravy. Jeho úlohou je získavanie energie a dôležitých živín pre správne fungovanie organizmu.
  • K správnemu fungovaniu metabolizmu prispieva vyvážená strava v pravidelných intervaloch, ktorá je bohatá na kvalitné nízkotučné bielkoviny, zeleninu, probiotiká a celozrnné obilniny.
  • Spomalenie metabolizmu spôsobuje sedavý spôsob života, prejedanie alebo, naopak, vynechávanie jedla, hladovanie, časté jednostranné diéty alebo ich striedanie.
  • Metabolizmus sa vie prispôsobiť hladovaniu naštartovaním takzvaného šetriaceho režimu, to znamená, že vystačí aj s malým množstvom energie, čo po skončení diéty vedie k priberaniu.
Autor: jb
Foto: Shutterstock
Focus Media

Video

Diskusia

Podobné články nájdete v týždenníku Báječná ŽENA

Cennik predplatneho

"Najnovšie z Výživa"

Poradňa