Maškrťte sušené ovocie: Osladí život a zbaví stresu

Maškrťte sušené ovocie: Osladí život a zbaví stresu

Na sviatočnom stole nesmie chýbať. Ak ho budete jesť s mierou, nepriberiete. Niekoľko kúskov sušeného ovocia je určite lepšia voľba ako hrsť bonbónov alebo krémový zákusok.

Sušené ovocie obsahuje 5-krát viac vitamínov, minerálov i vlákniny ako čerstvé, ale zároveň aj ovocných cukrov a energie, ktorá sa pohybuje od 900 do 1 300 kJ na 100 gramov. Sušené ovocie obsahuje aj veľa vlákniny – v 100 gramoch asi 10 gramov, vápnika, draslíka a protistresového horčíka.

Chutné a zdravé

  • Ananás obsahuje veľa vitamínu C, pomáha štiepiť bielkoviny, pôsobí proti prekysleniu, lieči opuchy a zápaly a posilňuje imunitu.
  • Banány rýchlo doplnia energiu a zaženú hlad. Pomáhajú aj pri liečbe porúch trávenia.
  • Brusnice sú výborné na prevenciu a liečbu ochorení obličiek a močového mechúra. Pri sušení sa k nim pridáva trocha cukru, inak by boli príliš kyslé.
  • Datle patria medzi energeticky výdatnejšie ovocie. Podľa legiend majú afrodiziakálne účinky.
  • Figy pôsobia mierne laxatívne a močopudne, dodajú veľa vápnika a vlákniny.
  • Hrozienka posilňujú celý organizmus, pomáhajú pri ochoreniach kĺbov a pečene a sú dobré aj ako prevencia artériosklerózy.
  • Hrušky obsahujú veľa draslíka a málo sodíka, preto sú vhodné pri poruchách obličiek, opuchoch a redukčnej diéte.
  • Jablká znižujú krvný tlak i hladinu cholesterolu a zlepšujú činnosť žlčníka.
  • Jahody prospievajú obličkám i zraku, regenerujú, zlepšujú prekrvenie, dezinfikujú ústnu dutinu. Neprisladené majú málo kalórií.
  • Kivi dodá najviac vitamínu C, štedrú porciu horčíka a málo kalórií. Podporuje zdravý spánok, zlepšuje videnie a chráni pred prechladnutím.
  • Mango obsahuje množstvo antioxidantov a skupinu tráviacich enzýmov, ktoré zrýchľujú trávenie a zmierňujú pálenie záhy. Je plné vitamínu K, ktorý zlepšuje vstrebávanie vápnika a chráni pred osteoporózou.
  • Marhule pomáhajú pri zápche a sú dobrým zdrojom vitamínov A, B a C, horčíka, zinku, vápnika a železa.
  • Papája je veľmi sladká a kalorická, ale obsahuje dôležité enzýmy, ktoré pomáhajú pri trávení.
  • Slivky obsahujú najviac vlákniny. Uvoľňujú zápchu, zlepšujú trávenie a údajne aj pamäť.
  • Sultánky, veľké svetložlté hrozienka, prečisťujú a upravujú trávenie.

Viete, že...
... najviac energie majú banány, figy, datle a papája?
… najmenej kalorické sú jablká, nesladený ananás a jahody?   
… najviac tyramínu, ktorý môže spustiť migrénu, je v datliach?

Báječné tipy

  • Sušené ovocie, ktoré kúpite v obchodoch a predajných stánkoch, býva chemicky ošetrené oxidom siričitým (E 220). Tento plyn slúži ako konzervant a zároveň pomáha zachovať peknú farbu ovocia, no deťom a citlivejším dospelým môže spôsobiť zdravotné problémy. Pred konzumáciou sa odporúča opláchnuť ho v teplej vode. Alebo dajte prednosť ovociu v biokvalite.
  • Zaujímavé je ovocie sušené mrazením pri veľmi nízkom tlaku - lyofilizáciou. Ovocie si zachová pôvodnú farbu, štruktúru aj väčšinu vitamínov, ktoré sa pri klasickom sušení čiastočne stratia. Do ovocia sa nepridáva cukor, preto má prirodzenú chuť a menej kalórií. Keď ho na pár minút namočíte do vody, bude opäť ako čerstvé.

Autor: jb
Foto: Shutterstock

Focus Media

Video

Diskusia

Podobné články nájdete v týždenníku Báječná ŽENA

Cennik predplatneho

"Najnovšie z Výživa"

Poradňa