Menopauza? Moderný životný štýl môže vyriešiť takmer všetky problémy s prechodom

Menopauza? Moderný životný štýl môže vyriešiť takmer všetky problémy s prechodom

Radí gynekológ Tibor BERTOLD.

Ženám dnešný životný štýl prospieva
„V období menopauzy dochádza k ťažkostiam, ktoré vyplývajú z rozkolísania hladín hormónov (estrogénov a gestagénov). Samozrejme, okrem hormonálnej dysbalancie záujem o pohlavný život komplikujú rôzne ochorenia, napríklad vysoký krvný tlak, cukrovka, ochorenia pohybového aparátu, ale aj psychické problémy,“ hovorí doktor Bertold.

V súčasnosti však závisí aj od životného štýlu žien, vďaka ktorému sa hranica záujmu o sexuálny život posúva do vyššieho veku. Ženy sa viac snažia zmierňovať nastupujúce problémy starostlivosťou o zdravie, zmenou životosprávy, dbajú o svoj zovňajšok, viac cvičia jogu či pilates alebo robia iné pohybové aktivity.

„V každom prípade odporúčam pozitívne myslieť a dodržiavať zdravú životosprávu a pohyb. Medikamentózne pristupujem ku každej pacientke individuálne. Môžem nastaviť hormonálnu substitučnú liečbu, lokálnu liečbu suchosti slizníc, naordinovať fytoestrogény alebo čajové zmesi. Vhodné sú aj cviky na posilnenie svalstva panvového dna,“ dodáva gynekológ.

Týka sa aj mužov
U mužov v období okolo 50. roku života sa zas často vyskytujú problémy s erekciou, ejakuláciou či zväčšenie prostaty. Môže sa dostaviť aj andropauza – pokles hladiny testosterónu, čo môže vyústiť do zníženého záujmu o sexuálny život. No takisto veľmi záleží na konkrétnom životnom štýle.

Možné komplikácie počas menopauzy a po nej
+ bolestivý pohlavný styk v dôsledku nedostatku estrogénov a menšej produkcie vaginálneho hlienu
+ bolestivý pohlavný styk v dôsledku stenčenia pošvových stien
+ zhoršený obraz samej seba a pocit neatraktívnosti súvisiaci s telesnými zmenami
+ pokles libida – sexuálnej túžby
+ problémy pri dosahovaní orgazmu
+ zvýšené potenie a búšenie srdca
+ problémy s únikom moču a časté zápaly močových ciest
+ úzkosti, depresie, poruchy spánku
+ návaly tepla
+ bolesti kostí, kĺbov, hlavy
+ nárast hladiny cholesterolu a riziko cukrovky
+ spomalenie metabolizmu, pokles fyzickej aktivity a priberanie

Aký jedálny lístok zvoliť
Fytoestrogény: slnečnicové semienka, sója, tofu, šošovica a fazuľa
Vláknina: šošovica, čierna fazuľa, hrášok, cícer, hnedá ryža, avokádo, ovsené vločky, hrušky a maliny, celozrnné pečivo, mandle a ľanové semiačka
Omega-6 a omega-3 polynenasýtené mastné kyseliny: ryby, rastlinné tuky a oleje (sójový, repkový, arašidový, ľanový, olivový, tekvicový), semiačka (tekvicové, chia), pšeničné klíčky, orechy, avokádo, olivy, sója
Vápnik: sezam, mak, semienka chia, lieskové orechy, pažítka, púpava, ľan, sójová múka, tmavozelená listová zelenina, syry, jogurty, tvaroh, sardinky a losos, šošovica, fazuľa, rebarbora, mandle, figy, tofu, sójové bôby, mrlík, zelerová vňať
Železo: v zdravej miere pečeň a vnútornosti, plody mora, tekvicové semiačka, quinoa, strukoviny
Vitamín B: pečeň, ryby, orechy, strukoviny, celozrnné obilniny, proso, vajcia, pivovarské kvasnice, slivky, avokádo, datle, listová zelenina, špenát, brokolica, ružičkový kel, kapusta
Vitamín D: vaječné žĺtky, tresčia pečeň a olej, morské ryby (tuniak, makrela, losos, sardinky), ustrice, kaviár, krevety

POZOR!
Vyhýbajte sa: plnotučným mliečnym výrobkom, jednoduchým cukrom, tučným, mastným, slaným, pikantným a korenistým jedlám, fajčeniu a alkoholu, teplým nápojom

Autor: red
Foto: Shutterstock.com

Focus Media

Video

Diskusia

Podobné články nájdete v týždenníku Báječná ŽENA

Cennik predplatneho

Podobné články

"Najnovšie z Intímne zdravie"

Poradňa