1. kolo: Vitamín E

Dôležitý vitamín rozpustný v tuku a zároveň silný antioxidant, ktorý ovplyvňuje tvorbu krviniek, čistí pečeň, znižuje riziko infarktu a mŕtvice, spomaľuje proces starnutia buniek a tkanív, podporuje činnosť pohlavných žliaz. Nedostatok sa prejavuje poruchami krvotvorby, zníženou funkciou nervov a svalov, chorobami pečene. Denná potreba u mužov je 10 mg, u žien 8 mg. Kombinácia vitamínov C a E znásobuje silu oboch. Vstrebávanie znižuje antikoncepcia, lieky na cholesterol i vysoké dávky minerálov, ako je horčík a železo. V 100 g olivového oleja je 14,4 mg vitamínu E, v 100 g repkového oleja 17,5 mg. Bod pre repkový olej.
Stav - 0 : 1

Olivový olej
Zdroj: shutterstock
Olivový olej

2. kolo: Vitamín K

Tento vitamín rozpustný v tuku je nevyhnutný pre optimálnu zrážavosť krvi, mineralizáciu a regeneráciu kostí aj pre správnu činnosť pečene. Zlepšuje hojenie rán a jaziev, znižuje tvorbu vrások a vyrovnáva farebné nerovnosti pokožky. Podporuje dlhovekosť a je prevenciou nádorových ochorení. Jeho dostatočný príjem u žien v menopauze pomáha oddialiť osteoporózu. Skúma sa jeho využitie pri liečbe Alzheimerovej choroby, pretože chráni mozgové neuróny pred poškodením. V 100 g olivového oleja sa nachádza 60 mikrogramov vitamínu K, v 100 g repkového oleja 71 mikrogramov. Ďalší bod pre repkový olej.
Stav - 0 : 2

Repkový olej
Zdroj: SHUTTERSTOCK
Repkový olej

3. kolo: Omega-6 a omega-3

Obe nenasýtené mastné kyseliny patria medzi tzv. esenciálne tuky, ktoré je nutné prijímať v strave. Organizmus ich nevyužíva ako zdroj energie, ovplyvňujú životne dôležité telesné funkcie. Zlepšujú elasticitu ciev, chránia srdce, posilňujú imunitu, zlepšujú odolnosť proti infekciám, podporujú tvorbu červených krviniek, stimulujú činnosť mozgu a majú protizápalové účinky. Platí to však len vtedy, keď sú navzájom v správnom pomere. Odporúčaný pomer omega-6 a omega-3 v strave je nižší ako 5 : 1, ideálny 3 : 1. Pomer omega-6 a omega-3 v olivovom oleji je 8 : 1, v repkovom oleji 2 : 1. Opäť boduje repkový olej.
Stav - 0 : 3