S orechmi je to trocha komplikované. Všetky orechy sú semená, ale nie všetky semená sú orechy. Pravé orechy sú semená aj plody zároveň a nedajú sa oddeliť, kým semená sa z plodu dajú vybrať. Na zjednodušenie si kuchári vymysleli špeciálnu kategóriu, ktorá zahŕňa prakticky všetko, a nazvali ju „kuchynské orechy“.

Orechy
Zdroj: shutterstock
Orechy

Arašidy

Sú semená podzemnice olejnej, ktorá patrí medzi strukoviny. Pochádza z Južnej Ameriky, kde ju pôvodní obyvatelia pestovali a šľachtili v dolinách Peru už pred 6-tisíc rokmi. Zo semien sa vyrába olej, ktorý sa používa na smaženie, a arašidové maslo, ktoré sa okrem potravinárstva používa aj v kozmetike a vo farmaceutickom priemysle. Energia v 100 g: 2 390 kJ

Čo s nimi?

Nevylúpané struky sú peknou ozdobou vianočných košíkov. Vylúpané môžete priamo chrumkať, pridať ich do šalátov, posekať či pomlieť do sušienok, alebo nimi posypať dezerty, slané i sladké pečivo, vyrobiť domáce arašidové maslo, chrumkavú nátierku a podobne. Arašidy sú neodmysliteľnou súčasťou ázijskej kuchyne, pridávajú sa do polievok, kung-pao či ryžových rezancov so zeleninou.

Kešu

Sú sladkasté, aromatické jadrá plodov stromu - obličkovca západného, ktorý pochádza zo severovýchodnej Brazílie. Odtiaľ ho portugalskí moreplavci v 16. storočí rozšírili do Mozambiku a Indie. Na konci každého „jabĺčka“ je iba jeden oriešok, preto sú oveľa drahšie ako iné orechy. Energia: 2 310 kJ

Čo s nimi?

Obľúbené sú natural, pražené a jemne solené alebo pocukrované. Výborné sú v müsli, raw tyčinkách, sladkom i slanom pečive. Posekanými môžete posypať čerstvé šaláty i dusenú zeleninu. Keď ich namočíte na 6 hodín do studenej vody, zmäknú a ešte viac zosladnú. Potom ich stačí dôkladne rozmixovať na skvelé kešu maslo. Často sa pridávajú do ázijských pokrmov.