Na ktoré jedlo reaguje prsné tkanivo zle?

Na ktoré jedlo reaguje prsné tkanivo zle?

Koncentrované sójové doplnky obsahujú vysoké hladiny zlúčeniny, ktorá výrazne ovplyvňuje hladiny estrogénu. Vysoká hladina estrogénu potom môže stimulovať rast rakovinových nádorov. To neznamená, že sója v potravinách je škodlivá. Potraviny bohaté na sóju obsahujú zlúčeninu v tak malých množstvách, ktoré by pravdepodobne nemali mať žiadny vplyv na rast nádorových buniek. Fytoestrogény sú chemické látky nájdené v rastlinách, takže môžu byť tiež nazývané aj ako rastlinné estrogény.

Majú podobnú štruktúru ženského pohlavného hormónu estrogénu. Existujú rôzne druhy fytoestrogénov. Niektoré sa nachádzajú v sójových výrobkoch. Ostatné sa nachádzajú vo vlákne celých zŕn, ovocia, zelenine a ľanových semienok. Mlieko môže tiež obsahovať rastlinné estrogény, ale to závisí na tom, čo kravy jedli. Lignany sú hlavné typy fytoestrogénov v západnej strave. Výskum vplyvu lignanov na riziko rakoviny prsníka bolo konfliktné. Takže v roku 2009 výskumníci zistili u žien, ktoré mali v menopauze vysoké hladiny lignínu v strave, mierne znížené riziko rakoviny prsníka.

Zistilo sa, že ženy s diétou s vysokým obsahom sóje mali menej husté prsné tkanivo, než ženy s nízkym podielom sójovej stravy. Vyššia hustota prsného tkaniva je spojená s vyšším rizikom rakoviny prsníka. Toto je prvá štúdia, ktorá priamo spojila konzumáciu sóje s účinkom na prsné tkanivo. Je známe, že ázijské ženy, ktoré jedia najvyššie množstvo sójových potravín, majú nižšie riziko rakoviny prsníka. V iných častiach sveta, väčšina žien neje sóju dostatočne veľa.
Jednou z účinných látok v sóji sú izoflavóny.

Táto chemická látka napodobňuje estrogén a znižuje vplyv ľudského estrogénu v tele, ktorý môže zvýšiť riziko rakoviny prsníka. Po menopauze sa estrogény zmenia na aktívnu formu telesného tuku. Obézne ženy po menopauze môžu mať vyššie hladiny estrogénov jednoducho preto, že majú viac telesného tuku. Takže to môže znamenať vyššie riziko rakoviny prsníka. Aj preto by tieto ženy mali obohatiť svoju stravu o sójové produkty.

Autor: Karin

Focus Media

Video

Diskusia

Podobné články nájdete v týždenníku Báječná ŽENA

Cennik predplatneho

"Najnovšie z Intímne zdravie"

Poradňa