Najsledovanejšia molekula v krvi: Len vy ju ignorujete!

Najsledovanejšia molekula v krvi: Len vy ju ignorujete!

Cholesterol je dôležitý stavebný kameň našich buniek a jeho prevažnú časť si telo produkuje samo. Pomáha spracovať tuky, ktoré jeme a je dôležitý pre tvorbu hormónov, ktoré ovplyvňujú imunitný systém.

Jeho nadbytok spôsobuje upchávanie ciev, ktoré môže mať za následok srdcový infarkt alebo mŕtvicu. A to je dôvod, prečo patrí medzi jednu z najsledovanejších molekúl v krvi. Faktor genetiky, ktorá zohráva významnú úlohu pri zvýšenom cholesterole, síce ovplyvniť nedokážeme, ale na čom rozhodne popracovať môžeme, je životospráva a životný štýl. Redukovať treba hlavne potraviny živočíšneho pôvodu. Pri výbere tukov dávajte prednosť tukom rastlinným (olivový a repkový olej), ktoré obsahujú vysoký podiel nenasýtených mastných kyselín a sú prevenciou pred kardiovaskulárnym ochoreniam.

Čierny čaj
Obmedzte maslo, smotanu, slaninu a vaječné žĺtky. Preferujte nízkotučné varianty a zvýšte príjem ovocia a zeleniny. Jedzte jedlá bohaté na vlákninu ako obilniny, cestoviny, hrach a fazuľu. Pri konzumácii mäsa si berte príklad od stredomorských národov a bravčové mäso nahraďte morskými rybami. Zvýšenú hladinu cholesterolu v krvi pozitívne ovplyvňuje aj pitie čierneho čaju.

Pri príprave jedál sa odporúča vyprážanie nahradiť varením, dusením a grilovaním. Jedlo tak pripravíte bez zvýšenej straty výživných hodnôt. A rozhodne nepodceňujte pohybovú aktivitu. Cvičeniu by ste sa mali venovať aspoň 3-krát týždenne. Nezabudnite, že so znižovaním cholesterolu je to ako s redukciou hmotnosti. Ide o dlhodobý proces, ktorý je potrebné dodržiavať ako súčasť životného štýlu. Nezačnite proti nemu bojovať až v hodine dvanástej. Prevenciou si v tomto prípade môžete ušetriť mnoho bolestných úderov.

Najzdravšia chuťovka
Sú to mandle! Ako sa ukázalo mandľové oriešky prospievajú nášmu kardiovaskulárnemu systému. Napriek tomu, že väčšina druhov orechov sa osobám s nízkocholesterovou diétou pre vysoký podiel tukov neodporúča, mandle naopak dokážu hladinu cholesterolu znížiť. Ak si ich samozrejme nedoprajete pražené a poriadne osolené. Okrem toho obsahujú mandle tiež potrebné, telu prospešné, vitamíny a antioxidanty. Mandle tak pomáhajú nášmu telu zbavovať sa nebezpečných voľných radikálov. Podľa najnovších prieskumov, konzumácia mandlí znižuje tiež riziko vzniku Alzheimerovej choroby a cukrovky.

Autor: maj
Foto: Shutterstock

Focus Media

Video

Diskusia

Podobné články nájdete v týždenníku Báječná ŽENA

Cennik predplatneho

"Najnovšie z Výživa"

Poradňa