Nakupovanie s deťmi: Čo kupujeme deťom a kedy im dať do rúk nákupný košík?

Nakupovanie s deťmi: Čo kupujeme deťom a kedy im dať do rúk nákupný košík?

Rodičia si možno ani neuvedomujú, aké mimovoľné voľby robia pri nakupovaní a ako veľmi do nich vstupujú ich deti, ktoré  dokážu nákupné správanie rodičov výrazne meniť.

Pomáha, ak si berú vlastné vozíky, v čom spočíva nákupná výchova a kedy by sa mali v obchodoch „osamostatniť“? RADÍ detská psychologická poradkyňa Koruna Academy Dagmar KOČANOVÁ.

Fascinácia vecami je prirodzená
Podľa detskej psychologičky túžba dieťaťa siahať na predmety, ktoré ho obklopujú, zisťovať ich kvalitu, vlastnosti a funkčnosť je prirodzená a dieťa ju, odkedy mu „precitnú“ zmysly. Takýmto spôsobom spoznáva svet a prechádza spontánnym procesom učenia.

Reagujú zmyslami
„Deti sú všeobecne hravé, túžia po nových podnetoch. Bavia ich farby, zvuky, pohyby figúrok, svetelné zmeny, na tie teda aj najviac reagujú v reklamách aj obchodoch,“ hovorí Dagmar Kopčanová. „Sú fascinované, keď si môžu nové veci ohmatať, vyskúšať, dať im impulz, ktorým ich uvedie do pohybu (autíčka na ovládanie), rozozvučí ich (plyšové hračky) alebo rozohrá (hudobné nástroje),“ vymenúva. Takisto podľa nej uvítajú tovar s obrázkom, ktorý znázorňuje, čo bude vnútri (vizuálny vnem).

Obľúbené postavičky
Ďalším silným spúšťačom detskej túžby sú predmety a postavičky z obľúbených príbehov a sérií. „Ak ich deti vídavajú pravidelne, spoznávajú ich, identifikujú sa s nimi a prirodzene požadujú všetok tovar, ktorý sa s nimi spája - figúrky, hračky, potraviny či oblečenie. Ak sa vytvorí určitá ,epidémia‘ a zberateľská mánia, v rámci ktorej deti súťažia, kto má viac, tlak na rodičov vzrastá,“ hovorí odborníčka z Výskumného ústavu detskej psychológie.

Vytýčenie hranice
Ako ďalej uvádza, je dôležité deťom vysvetliť zmysel nakupovania, hodnotu tovaru, ale aj obalový proces. Že je treba odolávať bezhlavému nakupovaniu všetkého, čo napohľad zaujme, ale vysvetliť, že dôležitejšie sú veci, ktoré skutočne potrebujeme a budeme často používať.
Tiež je dôležité vysvetliť dieťaťu aj pohnútky nakupovať, ktorým sa dá odolať, napríklad nechodiť do obchodu hladný. Deťom byť sme mali ujasňovať aj rozdelenie obalov, šetrenie, recykláciu a ochranu životného prostredia, pričom najúčinnejší je vlastný príklad alebo hravé pomôcky (separovanie hrou), nabádajú environmentalisti.

Nakupovať s deťmi?
Je prirodzené (a často aj nevyhnutné) chodievať do obchodu s deťmi, no psychologička upozorňuje, aby sa z toho nestala „nedeľná kultúra“, ktorou rodičia ratolestiam vytvoria nesprávny návyk. Dôležité je podľa nej vo voľnom čase tráviť čas plnohodnotne a mimo obchodov – športom, turistikou či kultúrnym podujatím.

Deti a peniaze
Dieťa dokáže pomerne zodpovedne disponovať s (neveľkým) vlastným vreckovým asi od veku 8-9 rokov, vymedzuje psychologička. „Samozrejme, je to vždy individuálne. Rodič by mal vedieť usúdiť, do akej miery sa môže na vlastné dieťa spoľahnúť.“ A treba si stanoviť určité pravidlá hry. Dieťa musí vedieť, čo si môže dovoliť, aký tovar kupovať a kedy, a tiež má mať vybudované morálne zábrany, ktoré mu nedovolia zmocniť sa peňazí, ktoré mu nepatria.

Máte doma „závisláka“?
Závislosť od nakupovania známa ako šopoholizmus (odborne oniománia) sa podľa odborníčky vyskytuje skôr u dospelých a najmä u žien, u detí ojedinele. „Musím však upozorniť na nezdržanlivé nakupovanie tínedžerov, napríklad cez internet. Ide o návykovú poruchu, ktorá, podobne ako u iných závislostí, vyvoláva nutkavú potrebu a nasledujúci pocit uspokojenia.

Niekedy môže ísť o kompenzáciu emocionálneho nedostatku,“ vysvetľuje. Inokedy je dieťa motivované pocitom výnimočnosti, keď môže obdarovať svojich kamarátov. „Príčiny môžu byť rôzne. Takéto správanie je však spravidla signálom určitého problému, ktorý by si mal dospelý všimnúť a poradiť sa s detským psychológom,“ dodáva.

Pomáhajú detské nákupné vozíky?
Nákupné vozíky prispôsobené detskému vzrastu zaviedli niektoré maloobchodné siete aj na Slovensku. Tovar bežnej spotreby si teda detskí zákazníci môžu vo vybraných predajniach k pokladni odviezť aj samy. Vychovávajú deti k samostatnosti a zodpovednosti alebo ich len viac povzbudzujú v nákupe?

Spýtali sme sa rodiča, odborníčky aj obchodníkov.
Pocit zodpovednosti
„Ak bola možnosť, naša škôlkarka Anka si vzala v obchode detský vozík a s neskrývanou prísnosťou a zodpovednosťou v tvári doň vkladala, čo sme jej podali. Občas sa sama spýtala, či tam nedáme aj niečo, čo jej samej padlo do oka, no viac ju zaujímal tovar pre celú rodinu. S vozíkom sa asi cítila ako dospeláčka,“ hovorí otec dvoch detí Ján Barič z Bratislavy s tým, že jeho dcérka to poňala zodpovedne.

Malí dospelí
Podľa detskej psychologičky sa však šikovní marketéri opierajú už aj o poznatky z vývinovej psychológie a nastavujú v obchodoch veci tak, aby „lákali“. A dieťa si v ranom období utvára návyky na celý život. „Dieťa je už vo veku 3-4 rokov schopné samostatne sa pohybovať a uvedomuje si svoje JA, svoju malú osobnosť. Čím viac možností na imitáciu správania dospelých dieťa má, tým viac si upevňuje návyky, ktoré v ňom pretrvajú aj do ďalšieho obdobia,“ vysvetľuje Dagmar Kopčanová.

Je o ne záujem?
O rozhodnutí mať aj detské vozíky nám povedali predajcovia:
„Detské vozíky sme sa rozhodli zaradiť na základe prieskumu želaní našich zákazníčok, keď sme pripravovali renováciu predajní. Vozíky vyvolávajú u najmenších zákazníkov veľkú radosť, mnohí ich využívajú pri každej návšteve,“ hovorí Martin Borhy v mene Teta drogérie.

„Detské nákupné vozíky majú zákazníci k dispozícii v predajniach, kde to umožňuje priestor. Zaviedli sme ich, aby sme spríjemnili nakupovanie rodinám s deťmi a urobili sme tak nakupovanie zábavným aj pre najmenších,“ hovorí Tomáš Bezák za Lidl Slovensko.

„Detské vozíky máme vo všetkých predajniach na Slovensku, ale aj na svete. U detičiek sú veľmi obľúbené a rady si ich s rodičmi požičiavajú. Najväčšie problémy vznikajú, keď ich majú vrátiť a nemôžu si ich zobrať domov, čo by veľakrát chceli,“ povedala Alexandra Kapuczová z DM Drogerie Markt.

Prieskum: Vládnu deti rodinnej kase?
Do akej miery a pri akých výrobkoch majú deti pri nakupovaní hlavné slovo? Zacielili na to prieskumy spoločnosti TNS Slovakia z rokov 2013 a 2019.

Vyplynulo z nich, že:

  • 74 % opýtaných chodí nakupovať s deťmi
  • 81 % počas nákupu vždy kúpi aj niečo špeciálne pre dieťa
  • rodičia kupujú deťom hlavne mliečne výrobky (z tých najviac syry) a detskú kozmetiku
  • deti si vyberajú najčastejšie sladkosti

Nakupovanie rodičov pod vplyvom detí – podľa veku:

  • 1-5 rokov - mliečne výrobky, oblečenie, hračky, sladkosti, knihy
  • 6-10 rokov - mliečne výrobky, oblečenie, hračky, sladkosti, knihy, hracie konzoly
  • 10-15 rokov - oblečenie, mliečne výrobky, sladkosti, mobily, notebooky či počítače

Autor: Bona Ondrášková
Foto: Miro Miklas, Shutterstock.com, archív čitateliek

Focus Media

Video

Diskusia

Podobné články nájdete v týždenníku Báječná ŽENA

Cennik predplatneho

"Najnovšie z Špunti"

Poradňa