Nápadité desiate: Pomôžu s učením a chutia

Nápadité desiate: Pomôžu s učením a chutia

Desať minút denne, ktoré venujete príprave balíčka s jedlom a nápojom, ovplyvní stravovacie návyky aj zdravie vášho školáka.

S novým školským rokom pribúdajú mamičkám i babičkám staronové povinnosti. Jednou z najdôležitejších by mala byť starostlivá príprava desiatej. Čo dať dieťaťu, aby to neskončilo v koši?

Jedlo a učenie

Desiata nesmie nahrádzať raňajky, bez ktorých by školák nemal odísť z domu. Desiata mu dodá energiu medzi hlavnými jedlami, čo v konečnom dôsledku zlepšuje pozornosť i sústredenie a pozitívne ovplyvňuje učenie. Problém je, keď dieťa desiatu zbytočne vynecháva, lebo počas prestávok sa zabáva so spolužiakmi. Vysvetlite mu, že desiatu musí zjesť dopoludnia cez dlhšiu prestávku. Na dni, keď má školák popoludňajšie športové aktivity či rôzne krúžky, potrebuje aj olovrant. Samozrejmosťou je dostatok nápojov, ideálne pramenitá voda a ovocná šťava zriedená vodou.

Primeraná porcia
Desiata by mala tvoriť 10 až 15 percent denného energetického príjmu dieťaťa v závislosti od jeho veku. Ak na niektorý deň potrebuje aj olovrant, ten by mal predstavovať asi 10 percent denného príjmu energie. Základom by malo byť celozrnné pečivo s kvalitným margarínom a plátkom nízkotučnej šunky alebo syra, prípadne s tvarohovou nátierkou, a doplnené pokrájanou zeleninou. Na popoludnie sa hodia kyslomliečne nápoje, biely jogurt s cereáliami alebo ovocná müsli tyčinka, k tomu ovocie – strapec hrozna, jablko, hruška, pomaranč.

1. Vrstvené kaše
Táto zdravá desiata môže mať nekonečne veľa podôb. Základom je kaša z ovsených, špaldových alebo pohánkových vločiek, nasleduje vrstva bieleho jogurtu alebo vymiešaného tvarohu a navrch vrstva čerstvého ovocia, prípadne orieškov s lyžičkou medu. Kašu môžete nahradiť napríklad zmesou müsli alebo raňajkových cereálií.

2. Šaláty do pohára
Aj tu máte ohromné množstvo možností. Do pohára poukladajte vrstvy rôznej zeleniny (pokrájanej, postrúhanej...), medzi ne umiestnite vrstvu uvarených cestovín alebo ryže a nezabudnite na vrstvu domáceho jogurtového dresingu alebo rajčinového či iného dipu, ktorý šalát príjemne zvlhčí. Táto vrstva by mala byť naspodku pohárika.

Čomu sa treba radšej vyhnúť?

  • Pre školopovinné dieťa nie sú vhodné nasýtené tuky, ako je bravčová masť, a výrobky, ktoré ich obsahujú, napríklad paštéty, mastné salámy a iné údeniny.
  • Na desiatu nepatria ani pekárenské výrobky s vysokým obsahom tuku – šišky, plnené croissanty, buchty a koláče.
  • Dieťa by nemalo dostávať do školy potraviny s vysokým obsahom cukru – sladené limonády, koly a sladkosti, ako sú čokolády, cukríky či plnené keksy.
  • Najhoršie, čo by ste dieťaťu mohli dať, sú peniaze, aby si v stánku s rýchlym občerstvením kúpilo párok v rožku, hranolčeky, hamburger alebo pizzu.
Autor: jb
Foto: Shutterstock
Focus Media

Video

Diskusia

Podobné články nájdete v týždenníku Báječná ŽENA

Cennik predplatneho

"Najnovšie z Výživa"

Poradňa