Nástrahy trendového stravovania: Moderné ešte neznamená zdravé

Nástrahy trendového stravovania: Moderné ešte neznamená zdravé

Vegánstvo, hladovka a iné spôsoby stravovania sú veľmi populárne, ale je vhodné bezhlavo podľahnúť trendom? Zdanlivo zdravé spôsoby stravovania nesú so sebou aj veľa rizík.

Ketogénna diéta
O čo ide? Pri ketogénnej diéte máte minimálny príjem sacharidov a zvýšený príjem bielkovín, mimo hry je väčšina ovocia a zeleniny. Keto diéta, inak nazývaná aj bielkovinová, by mala fungovať na princípe, že obrátený pomer prijatých živín dostane telo do stavu ketózy, čo je akýsi pohotovostný režim, pri ktorom telo čerpá energiu z vlastných tukových zásob.

Benefity: Ketogénnu diétu vyvinuli špeciálne pre ľudí s epilepsiou a mala by pomáhať aj pacientom s rakovinou alebo demenciou. Krátkodobo môže mať pozitívny vplyv na krvný tlak, hladiny cholesterolu a glukózy v krvi, ale to majú azda všetky obmedzujúce diéty. Odporúča sa pacientom s extrémnou obezitou, ale iba na krátky čas.

Hrozby: Po pár dňoch síce zbadáte úbytok na hmotnosti, ale len čo sa začnete normálne stravovať, kilá sa vám rýchlo vrátia. Odborníci ketogénnu diétu neodporúčajú, pretože nedostatočný príjem sacharidov môže spôsobiť podvýživu, únavu, podráždenosť, bolesti hlavy a zápchu. Obmedzený príjem vlákniny zase zvyšuje riziko rakoviny hrubého čreva. Ak budete telo dlhodobo nútiť fungovať v stave ketózy, do krvi sa vám dostane nebezpečné množstvo ketolátok, budete mať extrémne nízku hladinu glukózy v krvi, čo je stav ohrozujúci život.

Prerušované hladovanie
O čo ide? Prerušovaná hladovka funguje tak, že každý deň počas celých 16 hodín nič nejete a nasledujúcich 8 hodín môžete jesť, čo vám hrdlo ráči. Väčšina ľudí si vyhradí čas na jedlo od 10. do 18. hodiny.

Benefity: Je dokázané, že po 12 týždňoch prerušovanej hladovky môžete schudnúť a zníži sa vám krvný tlak. Ak pridáte k hladovke aj cvičenie, hladina cholesterolu sa vám upraví k lepšiemu.
Hrozby: Pri dlhodobom praktizovaní hrozí, že si vytvoríte nezdravý vzťah k jedlu. Keďže nemusíte počítať kalórie, ľahko môžete spadnúť do toho, že počas ôsmich hodín budete jesť nezdravo a priveľa, vďaka čomu v konečnom dôsledku zjete oveľa viac, ako keby ste jedli priebežne počas celého dňa.

Vegánstvo
O čo ide? Vegánstvo je v súčasnosti asi najväčší trend v stravovaní. Jedálny lístok vegánov pozostáva výhradne zo stravy rastlinného pôvodu a všetky živočíšne potraviny, čiže mäso, vajcia, živočíšne tuky, mlieko, mliečne výrobky, ryby, morské plody i med, sú z hry von.

Benefity: Vegánske stravovanie môže vášmu zdraviu prospieť znížením rizika vzniku cukrovky, artritídy, vysokého krvného tlaku a rakoviny. Vegánstvom prispejete k ochrane životného prostredia a zabránite utrpeniu zvierat.

Hrozby: Pri vegánstve je zo stravy vynechaných niekoľko základných zložiek potravy, preto hrozí, že svojmu telu dodáte málo bielkovín, omega-3 mastných kyselín, železa, vápnika, zinku, jódu, vitamínov D a B12, čo vám môže spôsobiť zdravotné ťažkosti. Mnohí ľudia sa pri prechode na vegánstvo nevedia udržať na uzde a skonzumujú priveľa kalórií, čo vedie k priberaniu.

Diéta podľa krvnej skupiny
O čo ide? Každá krvná skupina údajne inak spracúva jedlo, preto pre každú existuje predpísaná diéta, ktorá by mala telu najviac vyhovovať. Napríklad ľudia s krvnou skupinou nula by mali jesť veľa živočíšnych bielkovín a minimum obilnín, zatiaľ čo ľudia s krvnou skupinou A by mali mať výhradne bezmäsitú stravu. Stravovanie podľa vašej krvnej skupiny by vám malo zlepšiť zdravotný stav a znížiť riziko vypuknutia chronických ochorení.

Benefity: Jedálne plány pre všetky krvné skupiny sú bohaté na racionálne potraviny a obmedzujú konzumáciu nezdravých spracovaných potravín, čo je pre zdravie prospešné.

Hrozby: Nie je vedecky dokázané, že by ľudia s rôznymi krvnými skupinami inak spracúvali potraviny, preto je dodržiavanie diéty podľa krvnej skupiny nezmyselné. Keďže stravovacie plány pre jednotlivé krvné skupiny zakazujú celé skupiny potravín, môže sa vám stať, že pri striktnom dodržiavaní diéty vám budú chýbať dôležité živiny.

Autor: tk
Foto: Shutterstock.com

Focus Media

Video

Diskusia

Podobné články nájdete v týždenníku Báječná ŽENA

Cennik predplatneho

"Najnovšie z Výživa"

Poradňa