Naučíme vás, ako pripraviť dokonalé palacinky a čo s nimi ďalej...

Naučíme vás, ako pripraviť dokonalé palacinky a čo s nimi ďalej...

Jednoduché cesto z mlieka, vajec a múky, a predsa je z neho jedno z najlepších a najobľúbenejších jedál. Preto sa oplatí vedieť, ako ho správne pripraviť.

Gazdinky palacinky milujú, lebo ich môžu napiecť do zásoby. Potom ich stačí len rýchlo naplniť ľubovoľnou plnkou a prihriať alebo zapiecť. Veľmi šikovné pre zamestnané maminy, keď potrebujú bleskovo urobiť večeru. Deťom sladkú, manželovi s kúskom mäsa, aby sa nesťažoval, že zostal hladný...   

Sladké experimenty
Základný recept na palacinky nájdete na nasledujúcich stranách. No do palaciniek môžete ľubovoľne pridávať rôzne suroviny, ktoré im vylepšia chuť. Okrem vanilky, škorice napríklad aj citrónovú a pomarančovú kôru, kakao či alkohol, len si dajte pozor na príliš sladké likéry. Môžete vyskúšať strúhané jabĺčka, potlačené banány a tvaroh.

Ak chcete staviť na istotu, palacinky urobte jednoduché a radšej sa pohrajte s plnkou – ovocnou, makovou, orechovou či tvarohovou. A skúšali ste už palacinkovú tortu? Naukladajte palacinky na seba, medzitým ich potierajte obľúbenými plnkami a povrch ozdobte ovocím. Na detskú oslavu je takáto maškrta ako stvorená!

Triky a tipy
1. Ak nemáte dobrú panvicu, do cesta radšej nedávajte cukor alebo len trochu vanilínového či škoricového. Cukor spôsobuje, že sa budú lepiť a trhať.
2. Nikdy nezabudnite pridať štipku soli, aj keď ich budete pripravovať nasladko.
3. Cesto sa môže trhať aj vtedy, ak panvica nie je dostatočne rozohriata.
4. Vždy ich robte z hladkej múky, ak chcete dosiahnuť vlasovú hrúbku.
5. Mlieko nalievajte do múky, nie naopak, vyhnete sa hrudkám.
6. Ak v priebehu pečenia zistíte, že cesto je prihusté, pokojne doň pridajte trochu vody alebo mlieka.
7. Na pečenie použite teflónovú panvicu a kvalitný olej alebo masť, prípadne kravské maslo.
8. Tukom šetrite! Olej alebo masť natierajte na panvicu pierkom, striekajte rozprašovačom alebo dávajte lyžičkou. Stačí ho pridať asi na každú piatu palacinku, čo úplne postačí na to, aby sa nelepili.

Slané variácie
Do cesta môžete pridať rôzne bylinky, cesnak, rozmixovaný špenát či pivo namiesto mlieka a minerálky. Plňte ich podusenými hubami, mäsom, rôznou zeleninou – varenou aj čerstvou. A môžete ich aj zapiecť. Stačí, ak naplnené palacinky poukladáte do pekáča, zalejete omáčkou a povrch posypete syrom.

Na smotanovú omáčku zmiešajte smotanu (šľahačkovú alebo kyslú) s rozšľahanými vajíčkami, osoľte a okoreňte. Na paradajkovú omáčku ochuťte krájané paradajky bylinkami a mletým čiernym korením. V oboch prípadoch vložte naplnený pekáč do rúry a zapečte v rúre rozohriatej na 180 stupňov Celzia.

Skúsené gazdinky radia
* Palacinky budú krásne nadýchané, ak do cesta pridáte minerálnu vodu a upečiete ich na kokosovom oleji.
* Pridajte olej priamo do palacinkového cesta, potom ho už nemusíte dávať na panvicu. Palacinky sa nebudú pripaľovať a celkovo budú menej mastné a zdravšie.
* Aby sa cesto na palacinky nelepilo, pred pečením palaciniek potrite panvicu rozkrojeným surovým zemiakom.
* Prepašujte do jedla zdravé ovsené vločky. Jemné vločky namočte do mlieka, prisypte múku (rovnaké množstvo) a pridajte vajíčko.
* Ak cesto na palacinky zarobíte do džbána (odmerky), môžete ho priamo nalievať na panvicu.
* Cesto po zmiešaní môžete preliať aj do fľašky – aj z nej sa bude dobre dávkovať a takto ho môžete aj skladovať do ďalšieho dňa.

Pre alergikov a dietárov
Túto chutnú dobrotu nemusíte vynechať z jedálneho lístka ani vtedy, ak máte špeciálne požiadavky na stravovanie, stačí použiť vhodné základné suroviny.

Bezlaktózová diéta:
300 g hladkej múky, 1 liter sójového mlieka, 200 ml oleja, 1 kypriaci prášok, 1 balíček vanilínového cukru

Bezlepková diéta:
350 ml mlieka, 100 g múky (Promix PK špeciál), trochu vanilínového pudingu, 1 vajce, pol lyžičky prášku do pečiva, štipka soli, trochu cukru

Redukčná diéta:
* 2 odmerky sójového mlieka, 1 odmerka špaldovej celozrnnej múky, 1 vaječný bielok, 4 lyžice oleja, štipka morskej soli, minerálka podľa potreby
* 300 g pohánkovej múky, 1 lyžica oleja, 1 lyžica cukru alebo 1 lyžička soli (naslano), štipka prášku do pečiva alebo sódy bikarbóny, minerálka podľa potreby

Autor: zp
Foto: profimedia

Focus Media

Video

Diskusia

Podobné články nájdete v týždenníku Báječná ŽENA

Cennik predplatneho

"Najnovšie z Výživa"

Poradňa