Nektárinky vs slivky: Ktoré ovocie má lepší nutričný profil?

Nektárinky vs slivky: Ktoré ovocie má lepší nutričný profil?

1. kolo: Niacín
Vitamín B3 (nikotínamid, vitamín PP) sa stará o pokožku, nervy, srdce a trávenie. Podporuje duševnú činnosť, zúčastňuje sa na tvorbe energie a na metabolizme tukov a cukrov. Nedostatok sa prejavuje únavou, poruchami trávenia, vysokým cholesterolom a kožnými problémami. Odporúčaná denná dávka: muži 15-20 mg, ženy 13-15 mg. V 100 g nektáriniek je 1,125 mg niacínu, v 100 g guľatých sliviek 0,417 mg. Bod pre nektárinky.
Stav - 1 : 0

2. kolo: Vitamín E
Nazýva sa aj tokoferol a je rozpustný v tuku. Tento dôležitý antioxidant ovplyvňuje tvorbu krviniek, čistí pečeň, obnovuje tkanivá, znižuje riziko infarktu a mŕtvice. Výborne spolupracuje s vitamínom C, spolu majú ešte väčšiu silu. Nedostatok sa prejavuje poruchami krvotvorby, zníženou funkciou nervov a svalov, chorobami pečene. Denná potreba u mužov je 10 mg vitamínu E, u žien 8 mg. Zo 100 g nektáriniek získate 0,77 mg éčka, zo 100 g sliviek 0,25 mg. Bod pre nektárinky.
Stav - 2 : 0

3. kolo: Antioxidanty
Nektárinky a slivky sa výrazne líšia svojou antioxidačnou silou, to znamená schopnosťou pohlcovať a zneškodňovať voľné kyslíkové radikály. Dostatočnú ochranu poskytne 3 000 až 5 000 jednotiek denne. Antioxidačná sila nektáriniek (ORAC) je 750 mikromolov TE/100 g, sliviek 6 259 mikromolov TE/100 g. Bod pre slivky.
Stav - 2 : 1

Víťaz: Nektárinky
Šťavnaté letné ovocie s nízkou energetickou hodnotou - 185 kJ/100 g - má z každého rožka troška. Hoci neohúri veľkým množstvom jednotlivých vitamínov, minerálnych látok a stopových prvkov, ich zastúpenie je obdivuhodne pestré. Platí to aj o antioxidantoch. Nektárinky majú nízku, ale zdraviu prospešnú koncentráciu vitamínov A a E a flavonoidov, ako je luteín, zeaxantín a kryptoxantín.

Autor: jb
Foto: Shutterstock.com

Focus Media

Video

Diskusia

Podobné články nájdete v týždenníku Báječná ŽENA

Cennik predplatneho

"Najnovšie z Výživa"

Poradňa