Ohromná živina: Stačia vám dve lyžičky denne s ovocím či kakaom

Ohromná živina: Stačia vám dve lyžičky denne s ovocím či kakaom

Chia semienka nájdete všade v obchodoch. Majú vynikajúcu nutričnú hodnotu, jemnú chuť. Sú ideálnym doplnokom k pudingu, nápojom aj do pečiva.

Aztékovia na chia vyrastali. Verili, že táto potravina má mimoriadne liečivé vlastnosti. Dve polievkové lyžice chia semien obsahujú asi šesť gramov bielkovín a 10 gramov vlákniny, okrem toho prospešné omega-3 tuky.

Jej konzumácia sa spája s nižším rizikom výskytu cukrovky, zlomenín kostí, depresie, ochorenia srdca a ďalších chronických ochorení. Chia je tiež dobrým zdrojom horčíka, vápnika, zinku a niektorých fenolických látok, ktoré chránia bunky pred oxidačným poškodením. Ponúkame vám niekoľko jednoduchých spôsobov, ako pridať túto ohromnú živinu do vášho jedálnička.

Chia čokoládové sušienky
Chia a kakao? Super kombinácia. Obe sú tzv. "funkčné" potraviny, vzhľadom k ich vysokej koncentrácii prospešných živín. Okrem toho, horká čokoláda má podobný protizápalový a antihypertenzný účinok ako chia. Pre dokonalú zdravú dávku pečte sušienky bez rafinovaného cukru, pridajte iba ovsené vločky a môžete ich vyrobiť aj z čokoládového proteínu.

Chia s ovocím
Chia semienka sa menia na akýsi gél, keď sú dlhšie ponorené vo vode, čo z nich robí užitočnú prísadu do mnohých jedál a receptov, ktoré vyžadujú zahusťovadlá. Hodí sa do džemov alebo ovocných nátierok. Chia teda môže slúžiť ako akési gélovacie činidlo. Dve lyžice chia semien majú asi 140 kalórií a poskytujú 10 gramov vlákniny, 4,5 g bielkovín a 9 gramov tuku, z toho viac ako polovica sú omega-3 mastné kyseliny, ktoré preukázateľne znižujú riziko srdcových ochorení.

Chia smoothie
Žiadny zoznam chia receptov by sa nezaobišiel bez výroby smoothie koktejlov. Chia semienka majú rovnaké výhody ako ľanové semienka, čo ich robí populárnymi ako smoothie prísada. Obe semená obsahujú veľa vlákniny, omega-3 mastné kyseliny, no nie obe sú úplne stráviteľné v celku, musia sa otvoriť, rozdrviť. Bohužiaľ, mleté ľanové semienka sú náchylné k oxidácii a môžu sa rýchlo pokaziť. Preto ich vela ľudí drví tesne pred konzumáciou. Chia semienka sú v tomto lepšie. Nielen, že sa môžu použiť v celku, ale ani rýchlo neoxidujú.

Autor: maj
Foto: Shutterstock

BÁJEČNÝ TIP
Mana oslavuje 5. narodeniny svojou prvou limitkou! 

K narodeninám patrí poriadna oslava a preto si Mana nadelila svoju historicky prvú limitovanú edíciu. Nájdete v nej až 24 porcií v jednom balení, 4 príchute Many, prášok aj drink!

Mana je lahodné a nutrične vyvážené jedlo vhodné pre každého, kto nad svojou stravou premýšľa a zároveň s jej prípravou a konzumáciou nechce strácať drahocenný čas. Táto superpotravina budúcnosti, obsahuje úplne všetko, čo vaše telo potrebuje. Môže slúžiť ako úplná náhrada stravy alebo ako jednoduché riešenie jedla na cestách, výletoch či pri športe.

Focus Media

Video

Diskusia

Podobné články nájdete v týždenníku Báječná ŽENA

Cennik predplatneho

"Najnovšie z Výživa"

Poradňa