Opaľovací manuál: Ako sa správne slniť bez zbytočného rizika?

Opaľovací manuál: Ako sa správne slniť bez zbytočného rizika?

Opálená koža vyzerá atraktívnejšie... RADÍ farmaceutka z lekárne Dr.Max Michaela JARKOVSKÁ

So slnečným žiarením je potrebné začínať postupne. „Zo začiatku sa vystavujte slnku len na krátky čas a opaľovanie postupne predlžujte. Medzi 11. a 15. hodinou by ste sa mali zdržiavať radšej v tieni, kde sa dávka UV žiarenia znižuje asi na polovicu,“ vysvetľuje lekárnička Michaela Jarkovská a dodáva, že deti mladšie ako šesť mesiacov by nemali byť na slnku vôbec, u starších detí treba dbať na vysokú ochranu pred UV žiarením, keďže ich pokožka je výrazne citlivejšia na spálenie.

Aj cez oblečenie
Slnečné lúče však na kožu pôsobia aj cez ľahké oblečenie, ďalej cez okná či čelné sklo auta. Preto je dôležité chrániť sa vhodným oblečením, pokrývkou hlavy a slnečnými okuliarmi. Dokonca dokážu prenikať aj cez oblaky. Navyše ich účinok sa môže zosilňovať odrážaním od piesku, vody, snehu, ľadu či dlažby. Pokožka sa taktiež rýchlejšie spáli vo vysokých nadmorských výškach. „Z hľadiska geografickej polohy dovolenkovej destinácie pamätajte, že bližšie k rovníku stúpa intenzita UV žiarenia,“ dopĺňa odborníčka.

Ako slnko škodí
Dlhodobé pôsobenie UV žiarenia môže vyvolať chronické zmeny ako starnutie pokožky, pri ktorom dochádza k jej zrohovateniu, nepravidelnostiam pigmentácie, vzniku suchej kože, vrások, akné a narušeniu imunitných reakcií, čo môže prispieť k vzniku rakoviny kože. „Slnko môže spôsobiť na koži množstvo nežiaducich reakcií a akútne môže vyvolať solárnu dermatitídu či takzvané spálenie, ktoré sa prejavuje začervenaním a pálením pokožky, v závažnejších prípadoch sa vytvoria pľuzgiere a opuch,“ upozorňuje farmaceutka.

Vedeli ste, že...
… ochranný faktor (na obale označený ako SPF) udáva, koľkokrát dlhšie možno zostať na slnku po nanesení sunscreenu bez spálenia? Napríklad hodnota 25 znamená, že u človeka, ktorý by sa bez opaľovacieho prípravku spálil do 10 minút, sa tento čas predlžuje na 250 minút.

Ako sa správne natierať
Prípravky nanášajte v dostatočnom množstve, približne 30 minút pred pobytom na slnku, a opakovane, asi každé 2 hodiny. Pri kúpaní je dôležité používať vodovzdorné prípravky, pretože UV žiarenie preniká aj do vody. Na citlivé miesta, ako sú pery, uši, nos, znamienka alebo jazvy, je vhodné použiť tyčinky s vysokým ochranným faktorom.

Večerná starostlivosť
Produkty po opaľovaní pokožku predovšetkým hydratujú, upokojujú a pomáhajú jej regenerácii. Obsahujú jednu alebo viacero účinných látok, ako napríklad pantenol, kyselinu hyalurónovú, vitamín E, glycerín, Aloe vera, jojobový alebo avokádový olej, mentol či alantoín. Na upokojenie spálenej pokožky je možné na postihnuté miesta priložiť uterák namočený v studenej vode alebo obklad z vychladeného zeleného čaju, zo smotany či z jogurtu.

Čo všetko zvyšuje riziko poškodenia pokožky

+ Typ pokožky (tzv. fototyp) určuje, aké má pokožka prirodzené zafarbenie a koľko pigmentu obsahuje. Podľa toho je prirodzene odolná alebo citlivá na slnečné žiarenie. U ľudí s veľmi svetlou pleťou je väčšia pravdepodobnosť, že sa ich pokožka rýchlo spáli.
+ Dedičnosť – ak jeden z rodičov mal rakovinu, existuje väčšie riziko výskytu rakoviny u detí.
+ Nezhubné materské znamienka – riziko rastie s počtom, je asi 1,5-krát vyššie u ľudí, ktorí ich majú na tele 11 až 25, oproti tým, ktorí ich majú 10 a menej.
+ Vyšší vek – riziko rozvoja rakoviny kože stúpa so zvyšujúcim sa vekom.
+ Dermatologické (laserové) zákroky – po chemickom pílingu a laserovom zákroku môže byť pokožka červená a veľmi citlivá na slnko.
+ Lieky – niektoré z liekov vrátane antikoncepcie, niektorých antibiotík a kortikoidov môžu zvýšiť citlivosť kože a náchylnosť na nežiaducu pigmentáciu.
+ Pacienti s kožnými chorobami (alergie, akné, atopická dermatitída, lupienka) musia dbať na špeciálnu starostlivosť pri pobyte na slnku.
+ Počas tehotenstva je vplyvom hormónov zvýšené riziko vzniku pigmentových škvŕn.

Báječný tip!
Pozor na slnečnú alergiu
RADÍ PharmDr. Martina PARDUSOVÁ z lekárne Dr.Max

Slnečná alergia má rôzne prejavy. Pokožka môže byť začervenaná, môže svrbieť či dokonca bolieť. Rovnako sa na nej môžu vytvoriť drobné ranky, pľuzgiere alebo žihľavka. Má však totožnú lokalizáciu a priebeh. Vyskytuje sa zväčša na pokožke, ktorá je vystavená slnku a typicky sa vyvíja niekoľko minút, hodín až dní. Medzi najčastejšie miesta výskytu patrí krk, zadná časť rúk, plecia a dolné končatiny.

Zriedka sa slnečná alergia dokáže šíriť aj do oblastí zakrytých oblečením. „Prejavuje sa u ľudí, ktorí majú predispozíciu na alergiu rôzneho druhu. Imunitný systém naštartuje svoju obranyschopnosť, ak UV žiarenie zreaguje s látkami v tele, čoho následkom je vznik cudzorodej látky pre organizmus, takzvaného alergénu,“ vysvetľuje počiatok alergickej reakcie na slnečné žiarenie farmaceutka. Najdôležitejší je výber ochranného krému podľa typu pokožky.

„Ľudia s atopickým ekzémom by si mali zvoliť ochranné prípravky s minerálnymi filtrami a úplne sa vyhnúť chemickým filtrom a parfumovaným ochranným krémom. Minimálny ochranný faktor pre atopikov je 50 SPF. Pre ľudí s citlivou svetlou pokožkou, prípadne ľudí s výskytom slnečnej alergie sa odporúča ochranný faktor 50+. Po opaľovaní je potrebné používať regeneračné prípravky, ktoré pokožku hydratujú a vyživujú,“ radí PharmDr. Martina Pardusová.

Autor: Redakcia
Foto: Archív firiem

Focus Media

Video

Diskusia

Podobné články nájdete v týždenníku Báječná ŽENA

Cennik predplatneho

"Najnovšie z Choroby"

Poradňa