Pečte zdravšie: Poradíme vám, ako na koláče z celozrnnej múky a s prírodnými sirupmi

Pečte zdravšie: Poradíme vám, ako na koláče z celozrnnej múky a s prírodnými sirupmi

Celozrnná múka
Má oveľa viac látok prospešných zdraviu, je lepšie stráviteľná a zasýti na dlhší čas. Dokonca už pri nahradení štvrtiny množstva môžete pocítiť jej blahodarné účinky na tráviaci systém. Oplatí sa vyskúšať rôzne druhy pšeničnej múky, napríklad špaldovú. Ak máte možnosť, nakupujte múku v biokvalite, lebo v nej nie sú pesticídy.

POZOR!
Celozrnná múka sa rýchlejšie kazí. Je to preto, lebo sa do nej okrem zŕn a šupiek melie klíček, ktorý obsahuje oleje. Preto skladujte múku na chladnom mieste do 15 stupňov Celzia, sledujte čas spotreby a nerobte si priveľké zásoby.

NEPOTREBUJETE nové recepty
Stačí, ak upravíte svoje obľúbené a overené koláče. Na začiatok skúste nahradiť štvrtinu alebo tretinu hladkej múky jemne mletou celozrnnou. Postupne môžete pridávať viac, prípadne experimentovať s ovsenými vločkami a otrubami. Pripravte sa však na zásadnú zmenu – o čo viac celozrnnej múky použijete, o to viac budete musieť zvýšiť obsah tekutín.

Zabudnite na biely cukor
Väčšina odborníkov na výživu ho označuje za sladký jed. Naučte sa využívať prírodné sladké sirupy, napríklad agávový či javorový. Vhodný je aj pravý včelí med. Biely rafinovaný cukor môžete vo svojich receptoch ľubovoľne nahradiť rovnakým množstvom hnedého trstinového cukru alebo uvedenými sirupmi. Takéto pečenie je síce drahšie, ale ak vám záleží na zdraví svojej rodiny a najmä detí, pečte radšej menej, ale s čo najzdravšími surovinami.

OVOCNÝ koláč
Budete potrebovať 150 g celozrnnej hladkej múky, 75 g masla, 1 žĺtok, 55 g agávového sirupu, 1 lyžičku vanilkového extraktu, štipku soli a 1 lyžičku sladkej smotany. Rozmixujte múku s maslom a pridajte ostatné suroviny. Z cesta sformujte guľu a nechajte ju zabalenú vo fólii polhodinu postáť v chladničke. Potom rozvaľkajte a vložte do formy s papierom na pečenie. Popichajte a dajte predpiecť asi na 15 minút. Poukladajte ľubovoľné ovocie alebo dusené jablká. Posypte mrveničkou z 55 g celozrnnej múky, zo 40 g masla, z 25 g trstinového cukru a 2 lyžíc ovsených vločiek. Dopečte za ďalších 40 minút.

Autor: zp
Foto: Shutterstock

Focus Media

Video

Diskusia

Podobné články nájdete v týždenníku Báječná ŽENA

Cennik predplatneho

Podobné články

"Najnovšie z Výživa"

Poradňa