Pre silnejšie kosti a kĺby: Stačí k tomu iba…

Pre silnejšie kosti a kĺby: Stačí k tomu iba…

Ak trpíte osteoporózou, môžete si chybne myslieť, že cvičenie vo vašom prípade môže viesť k zlomeninám a že vám viac uškodí ako pomôže. V skutočnosti je to presne naopak. Cvičenie vám výrazne pomôže pri boji s touto chorobou. Stačí len vedieť ako na to!

Je jasné, že s osteoporózou si nemôžete dovoliť cvičiť všetko ako keby ste ju nemali. Ale tak ako sú svaly, ak ich precvičujete, silnejšie a väčšie, tak sa aj kosti stávajú silnejšie a odolnejšie, ak na nich so starostlivosťou nezabudnete. Musíte sa len naučiť, čo áno a čo nie.

Skôr než začnete
Poraďte sa so svojím lekárom. Každý sme špecifický a čo je pre jedného človeka primerané, druhému môže spôsobiť komplikácie, pretože stupňov osteoporózy je niekoľko a niektoré, aj nižšie popisované cvičenia, nemusia byť pre vás tie správne. Preto je nevyhnutné, aby ste sa poradili s odborníkom a takisto nezabudli počúvať, čo vám hovorí vaše vnútro. Spolu s otázkou „ako“ prichádza súčasne ešte podstatnejšia otázka „čo“. Pri osteoporóze sa nemusíte obmedzovať na jednoduché a nudné cvičenia. Vybrať si môžete z viacerých variantov.

Silový tréning
Toto cvičenie zahŕňa používanie vlastnej hmotnosti a posilňovacích strojov na spevnenie svalov a kostí v ramenách a hornej chrbtici. Cvičenia, ktoré jemne naťahujú hornú chrbticu, veľmi efektívne pomáhajú zredukovať škodlivé napätie vo svaloch a záťaž na kosti.

Záťažové cvičenia
Je nevyhnutné, venovať sa podporovaniu takisto dolnej časti tela. V tom vám pomôže chôdza, tancovanie, nízko záťažový aerobik, práca v záhradke... S tancovaním opatrne, vynechajte prudké a rýchle pohyby, aby pri veľkom zápale nedošlo k fraktúre niektorej z kostí.

Zakúpiť si tiež môžete fitloptu, na ktorej si pohodlne zacvičíte aj doma. Ďalšou výhodou týchto cvičení je to, že majú tiež pozitívny dopad aj na váš kardiovaskulárny systém. Ak ste osteoporóznym pacientom, nemali by ste zabúdať ani na relaxačné cviky, ktoré vám zároveň zlepšia psychiku. Medzi takéto patrí napríklad jóga alebo obľúbené cvičenie Päť Tibeťanov.

S výberom podľa vlastnej chuti
Ak ste pravidelne cvičili aj predtým – skôr než ste dostali osteoporózu – je to pre vás len dobre. Ak ste aj necvičili, nikdy nie je neskoro a určite nezahadzujte svoje odhodlanie v obavách a prázdnych ospravedlneniach. Keď si budete vyberať, čo cvičiť, berte ohľad tak ako na svoj stav, tak aj na to, čo máte rada. Nenúťte sa do cvičenia, ktoré vám nie je blízke, veď vybrať si môžete z mnohých. Určite sa nájde niečo, čo vás baví a čo nebudete musieť cvičiť len z núdze.

Uvedomte si, že cvičenie je veľmi dôležité pre spomalenie napredovania osteoporózy. Ak sa jej chcete vyhnúť, rednutiu kostí sa dá predísť dostatkom vitamínu D, vápniku, obmedzením alkoholu a úplným odstránením fajčenia a tiež pravidelným, hoci aj ľahkým cvičením.

Autor: maj
Foto: Shutterstock

Focus Media

Video

Diskusia

Podobné články nájdete v týždenníku Báječná ŽENA

Cennik predplatneho

"Najnovšie z Choroby"

Poradňa