Prečo jesť zeleninu každý deň? Zopakujme si jej hlavné benefity

Prečo jesť zeleninu každý deň? Zopakujme si jej hlavné benefity

Keď budete jesť porcie brokolice alebo pečené sladké zemiaky, poskytujete svojmu telu dôležité živiny, ktoré potrebuje pre dobré zdravie. Tanier zeleniny vám pomôže znížiť váš celkový príjem kalórií a budete sa cítiť dlhšie plní. Ale ak ste zvedaví, ako dlho zelenina zostáva vo vašom tele, budete musieť premýšľať o tom, z čoho sa zelenina skladá a ako tieto látky telo spracúva.

Živiny
Zelenina je tvorená makro a mikro živinami, ktoré hrajú rôzne úlohy v našom tele a zostávajú v našom tele rôzne dlhý čas. Zelenina pozostáva hlavne z uhľohydrátov, ale tiež poskytuje malé množstvo bielkovín a buď žiadny tuk alebo stopové množstvo tuku.

Tieto makronutrienty sú zdroje kalórií v zelenine. Môžete tiež získať rôzne stopové prvky vitamínov a minerálnych látok ako je draslík, vitamín A, vitamín C aj vápnik. Vaše telo využíva malé množstvo bielkovín poskytované niektorými druhmi zeleniny, aby si pomohlo vybudovať a opraviť bunky. Avšak, väčšina kalórií v zelenine pochádza zo sacharidov, škrobov, cukrov a vlákniny.

Škroby sú rozdelené do jednotlivých molekúl cukru, predovšetkým glukózy, ktoré vaše telo môže použiť pre okamžité energetické potreby alebo previesť na glykogén pre neskoršie použitie. Vláknina zo zeleniny a iných potravín prechádza vašim telom nestrávená po zhruba 24 hodinách. Kalórie zo škrobu a cukru v sacharidoch však zostávajú vo vašom systéme, kým ich nebudete potrebovať ako energiu.

Vaše telo môže uložiť približne 2 000 kalórií zo zeleniny a iných sacharidov, približne 400 kalórií v pečeni a 1 600 vo svaloch. Uložené sacharidy vo vašich svaloch môžu byť použité pri fyzickej aktivite alebo cvičení. Miera uvoľnenia uložených sacharidov závisí na tom, ako ste aktívni a kolíše na základe vašich denných energetických potrieb.

Mikroživiny
Vitamíny a minerály v zelenine zostávajú v tele tiež rôzne dlhý čas. Vitamín C odchádza z tela veľmi rýchlo. Vitamíny A a K, rozpustné v tukoch sa ľahšie skladujú v pečeni a tukových bunkách. Vaše telo tiež ukladá minerály ako draslík a vápnik zo zeleniny a iných potravinových zdrojov.

Čo sa stane, ak nebudeme jesť zeleninu?
Okrem mnohých zdravotných výhod, zelenina pridáva jedlu farbu a textúru. Netreba zabúdať, že niektoré živiny sa nachádzajú iba v rastlinách. Tým, že odstránite rastlinné produkty zo svojho jedálnička, robíte si medvediu službu, ktorá môže mať za následok rozvoj chronických stavov a život ohrozujúcich ochorení. Ak budete konzumovať asi 2 000 kalórií denne, mali by ste do nich zahrnúť 2 a pol šálky zeleniny, aby ste zostali zdraví.

Antioxidanty sú akýsi všeliek na všetky druhy chorôb. Tieto zlúčeniny, ktoré obsahujú vitamíny C a E a betakarotén chránia proti rakovine. Fajčenie, nadváha či diéta s nízkym príjmom rastlinných produktov môže mať škodlivé účinky na srdce a mozog. V oblastiach, kde ľudia konzumujú stravu s vysokým obsahom rastlín je výskyt kardiovaskulárnych chorôb na veľmi nízkej úrovni.

Naopak, ľudia, ktorí jedia len veľmi málo rastlinných produktov majú najvyšší výskyt blokád krvných ciev, čo vedie k infarktu a mŕtvici. Fytonutrienty sú chemikálie, pochádzajúce z rastlín. Majú ochranné účinky na srdce a cievy. Medzi ne patria karotenoidy, ktoré dodávajú žlté alebo oranžové odtiene ovociu a zelenine. Nachádzajú sa v ovocí, zelenine, čaji či víne.

Zelená zelenina môže chrániť pred vznikom cukrovky. Denne by ste mali prijať asi 15 g vlákniny na 1 000 kalórií. Mäso a mliečne výrobky neobsahujú žiadnu vlákninu, nachádza sa iba v potravinách, ktoré pochádzajú z rastlín. Vláknina umožňuje odpadu ľahko sa pohybovať cez zažívací trakt, odstraňuje zápchu a zápaly pozdĺž tráviaceho traktu. Prispieva k zdraviu hrubého čreva, znižuje pravdepodobnosť vzniku rakoviny hrubého čreva.

Autor: bb
Foto: Shutterstock

Focus Media

Video

Diskusia

Podobné články nájdete v týždenníku Báječná ŽENA

Cennik predplatneho

"Najnovšie z Výživa"

Poradňa