Prečo sa strava počas a po menštruácii odlišuje?

Prečo sa strava počas a po menštruácii odlišuje?

Počas periódy prežívame dni plné nepríjemných príznakov ako je únava, zmeny nálad, citlivosť prsníkov, nadúvanie, zmena chuti, zápcha alebo hnačka. Objavujú sa aj bolesti vrátane kŕčov, nadúvania a bolesti hlavy. Vyhnúť by ste sa vtedy mali niektorým potravinám, ktoré k vášmu nepohodliu počas menzesu ešte viac prispievajú.

1. Kofeínové potraviny a nápoje

Obmedzte spotrebu potravín a nápojov, ktoré obsahujú kofeín ako je čokoláda, káva, niektoré čaje a nealkoholické nápoje. Zhoršujú totiž príznaky ako je úzkosť, depresia a citlivosť prsníkov. Mnoho energetických nápojov ho tiež obsahuje. Namiesto toho sa zamerajte na pitie bylinných čajov s veľkým množstvom vody, aby sa vaše telo správne hydratovalo.

2. Spracované potraviny

Udržujte príjem soli pod kontrolou. Pomôže vám to vyhnúť sa nadúvaniu a nafúknutiu a celkovému ťažkému pocitu, ktorý s tým prichádza. Vyhnúť sa spracovaným potravinám je jedným z najlepších spôsobov, ako si sám riadiť spotrebu soli, pretože spracované potraviny a polotovary sú doslova „zabalené“ do sodíka. Namiesto toho jedzte potraviny ako je čerstvé ovocie a zelenina, chudé mäso, ryby a hydinu, orechy, celozrnné výrobky a nenasýtené tuky, ako je olivový olej.

3. Potraviny s vysokým obsahom tuku
Potraviny s vysokým obsahom tuku majú silný vplyv na hormonálnu aktivitu v tele. Hormonálne zmeny v priebehu menštruačného cyklu sú spojené s príznakmi, ako je nadúvanie a bolesť prsníkov. Na druhej strane, diéta s nízkym obsahom nasýtených mastných kyselín pomáha znižovať nadmerné hladiny estrogénu. Vyhýbajte sa potravinám, ako sú mastné kusy hovädzieho, plnotučné mlieko a mliečne výrobky či údeniny.

4. Sladké potraviny
Vzhľadom k hormonálnym zmenám počas menštruácie sa mení aj hladina cukru v krvi na nestabilnú. Mnoho žien vtedy túži po sladkostiach. Jesť potraviny s vysokým obsahom cukru ovplyvňuje toto kolísanie, čo má za následok výkyvy nálad a napätie. Okrem toho, konzumovať rafinovaný cukor môže prispieť k nerovnováhe imunitného systému a k únave. Namiesto sladkých koláčov si dajte ovocný šalát s nízkotučným jogurtom.

Autor: bb
Foto: Shutterstock

Focus Media

Video

Diskusia

Podobné články nájdete v týždenníku Báječná ŽENA

Cennik predplatneho

"Najnovšie z Výživa"

Poradňa