Priberáte v lete či chudnete? Vieme, čo je správne!

Priberáte v lete či chudnete? Vieme, čo je správne!

Vypočítajte si, koľko kalórií vás „stoja“ vaše letné dni. Ale najmä to, ako sa počas nich hýbete.

Menej jedla alebo viac cvičenia? Vedecký výskum ukázal, čo z toho je pri chudnutí účinnejšie. Štúdia sa pozrela na úbytok kalórií a účinnosť cvičenia z dlhodobého hľadiska. A výsledok je jasný. Najlepší spôsob, ako schudnúť a udržať si hmotnosť v dlhodobom horizonte, je viac cvičenia, nie menej jedla. Potvrdil to nový výskum zverejnený v odbornom žurnále Obesity.

Dôležité je hmotnosť si udržať
Účastníkom štúdie sa podarilo schudnúť priemerne 13,5 kg a udržať si hmotnosť aj po ďalších približne 10 rokov tak, že boli aktívni. Skrátka, viac sa hýbali a každý deň vydávali viac energie ako tí, ktorí ostali obézni. Ľudia, ktorým sa podarilo schudnúť a váhu si udržať, urobili denne priemerne 12 000 krokov v porovnaní so 6 500 krokmi u obéznych ľudí. Úspešní „schudnutí“ tak síce jedli viac, ale spálili to vďaka pohybu. Z dlhodobého hľadiska sú teda vaše aktivity oveľa dôležitejšie ako to, čo jete.

Jedzte rovnako, ale cvičte
Cvičenie jasne prevažuje nad obmedzovaním sa v jedle. Výsledky tejto štúdie sú rovnaké ako v prípade inej, v ktorej porovnávali účastníkov reality šou o chudnutí s názvom The Biggest Loser. Aj tu sa potvrdilo, že ľuďom sa podarilo udržať si nižšiu hmotnosť prostredníctvom zvýšenej aktivity. Zmeny v jedálnom lístku mali iba malý vplyv na udržanie úbytku hmotnosti v priebehu rokov po skončení relácie.

Koľko kalórií (v lete) zhadzujete/prijímate?
(prepočet na ženu stredného veku vážiacu 70 kg)

Letné aktivity (kalórie mínus):

  • chôdza po rovine, 1 hod. = 71 kcal
  • prechádzka so psom, 30 min. = 78 kcal
  • práca v záhrade, 30 min. = 112 kcal
  • chôdza po schodoch, 15 min. = 146 kcal
  • tanec 30 min. = 159 kcal
  • ľahká jazda na bicykli, 30 min. = 182 kcal
  • upratovanie - stredná záťaž, 1 hod. = 190 kcal
  • beh po rovine, 30 min. = 260 kcal
  • plávanie - rekreačné tempo, prsia, 30 min. = 304 kcal

Letné pochúťky (kalórie plus):

  • biele víno, 200 ml = 126 kcal
  • čokoládová zmrzlina, dva kopčeky = 130 kcal
  • jahodový cheescake 100 g = 140 kcal
  • kofola, 0,5 l = 162 kcal
  • svetlé pivo 10°, 0,5 l = 185 kcal
  • citrónový radler, 0,5 l = 185 kcal
  • langoš so syrom a s kečupom = 249 kcal
  • menšie hranolčeky = 275 kcal
  • maslová brioška = 325 kcal
  • hotdog s kečupom = 328 kcal
  • špekáčik = 349 kcal
  • bolonské špagety, 1 porcia = 535 kcal
  • grilovacia klobáska, 210 g = 538 kcal
  • vyprážaný syr, hranolčeky, tatárska = 1 034 kcal

Autor: Bona Ondrášková
Foto: Shutterstock.com

Focus Media

Video

Diskusia

Podobné články nájdete v týždenníku Báječná ŽENA

Cennik predplatneho

"Najnovšie z Výživa"

Poradňa