Ružičkový kel vs brokolica: Ktorá hlúbovitá zelenina má lepší nutričný profil?

Ružičkový kel vs brokolica: Ktorá hlúbovitá zelenina má lepší nutričný profil?

1. kolo: Vitamín K
Tento vitamín rozpustný v tukoch je nevyhnutný pre dobrú zrážavosť krvi. Okrem toho zlepšuje vstrebávanie vápnika a stará sa o regeneráciu kostí, prispieva k správnej funkcii pečene, podporuje dlhovekosť a chráni pred rozvojom onkologických ochorení. Najdôležitejším zdrojom vitamínu K je zelená listová zelenina. V 100 g ružičkového kelu sa nachádza 177 mikrogramov (1,5-násobok dennej potreby), v 100 g brokolice 102 mikrogramov. Bod pre kelíky.
Stav - 1 : 0

2. kolo: Železo
Základný stopový prvok, ktorý je najdôležitejšou súčasťou hemoglobínu v červených krvinkách, pretože zabezpečuje prenos kyslíka do všetkých telesných orgánov. Dlhotrvajúci deficit železa spôsobuje anémiu, zníženú obranyschopnosť, vyčerpanie a zníženú odolnosť proti infekciám. Odporúčaná denná dávka je 14-15 mg. V 100 g ružičkového kelu sa nachádza 1,4 mg železa, v rovnakom množstve brokolice 0,73 mg. Opäť bod pre ružičkový kel.
Stav - 2 : 0

3. kolo: Luteín a zeaxantín

Obidva antioxidanty, známe aj ako makulárne pigmenty, patria medzi karotenoidy, prírodné farbivá, ktoré sú dôležité pre udržanie dobrého zraku. Chránia oči pred škodlivými účinkami žiarenia a zlepšujú ostrosť videnia. V bežnej strave prijmeme asi 3 mg týchto antioxidantov denne, ako prevencia degenerácie makuly (žltej škvrny na sietnici v oku) sa odporúča aspoň 6 mg. V 100 g ružičkového kelu je 1,6 mg luteínu a zeaxantínu, v 100 g brokolice 1,4 mg. Bod pre ružičkový kel.
Stav - 3 : 0

Víťaz: Ružičkový kel
Táto chutná zelenina s energetickou hodnotou iba 180 kJ/100 g je bohatá aj na vápnik, kyselinu listovú, draslík, meď, mangán, fosfor a na vitamíny B, C a E. Odporúča sa nielen na prevenciu anémie, ale aj osteoporózy, pri poruchách štítnej žľazy a látkovej premeny. Keďže obsahuje kokteil živín, ktoré podporujú tvorbu kolagénu, výsledkom pravidelnej konzumácie je zdravšia a hladšia pleť. Podľa výskumov ružičkový kel chráni aj pred srdcovo-cievnymi a onkologickými ochoreniami.

Autor: jb
Foto: Shutterstock.com

Focus Media

Video

Diskusia

Podobné články nájdete v týždenníku Báječná ŽENA

Cennik predplatneho

"Najnovšie z Výživa"

Poradňa