Skoncovali ste s fajčením? Takto si naštartujete pľúca

Skoncovali ste s fajčením? Takto si naštartujete pľúca

Fajčenie môže poškodzovať pľúca a ovplyvňovať aj ich kapacitu a sťažovať dýchanie. Pľúca obsahujú malé vzdušné vaky nazývané pľúcne komôrky, kde sa kyslík dostáva z vdychovaného vzduchu do krvi.

Ak sú tieto vzdušné vaky poškodené fajčením, pľúca a srdce musia pracovať oveľa ťažšie, čo môže viesť k dýchavičnosti. Existujú spôsoby, ako si pomôcť vyliečiť pľúca a zvýšiť ich kapacitu po ukončení fajčenia.

Robte kardiovaskulárne cvičenie
Beh, rýchla chôdza, jazda na bicykli alebo fitness ako je stúpanie po schodoch alebo veslovací trenažér niekoľkokrát týždenne pomôže. Aeróbne cvičenie je najlepšie, čo môžete urobiť, aby ste si zregenerovali pľúca. Precvičovaním veľkých svalov tela zvyšujete dopyt po kyslíku a rozširujete pľúca.

Pridajte plávanie do svojho tréningového plánu
Pri plávaní používame viac svalov, čo si vyžaduje väčšiu kapacitu pľúc než akékoľvek iné kardiovaskulárne cvičenie. Kapacita pľúc plavcov je vždy v mimoriadne dobrej kondícii a môže byť až trojnásobná od priemerného človeka. Skúste si zaplávať aspoň raz týždenne.

Jedzte jablká
Konzumácia jabĺk bola vždy spájaná so zvýšenou kapacitou pľúc. Iné štúdie naznačujú, že jesť jablká môže znížiť riziko vzniku rakoviny pľúc a zlepšiť odolnosť voči infekciám dýchacích ciest.

Skúste jogu
Cielené dýchanie pri joge môže tiež pomôcť zvýšiť kapacitu pľúc. Joga trénuje svaly bránice, ktoré rozširujú pľúca pri dýchaní a umožňuje absorbovať viac vzduchu. Ak joga nie je pre vás to najvhodnejšie cvičenie, jednoducho skúste párkrát denne robiť hlboké dychové cvičenia, ktoré  zlepšia váš dýchací systém a môžu zvyšovať kapacitu pľúc.

Hrajte na nejaký dychový nástroj
Aj dychový nástroj je dobrý spôsob, ako si cvičiť pľúca. Najlepšie hudobné nástroje na zvýšenie kapacity pľúc je klarinet, flauta, hoboj, tuba, trúbka alebo trombón. Aj spev môže byť užitočný.

Buďte trpezliví
Zvýšenie kapacity pľúc po fajčení nejakú dobu trvá. Nestane sa tak cez noc. Trvá to minimálne dva týždne až tri mesiace, kým sa začne zlepšovať funkcia pľúc počas „odvykačky“. Trvá až deväť mesiacov kým klesne aj dýchavičnosť. Pravidelné cvičenie a zdravá strava pomôže zlepšiť zdravie vašich pľúc. Ak chrapčíte, máte častý kašeľ alebo dýchavičnosť, choďte na kontrolu a na sledovanie rozdutia pľúc.

Ak si chcete zachovať vaše pľúca zdravé stále, držte sa ďalej od zafajčeného prostredia. Niektoré výskumy naznačujú, že pravidelné aeróbne cvičenie znižuje chute na nikotín a pomôže odvrátiť priberanie na váhe po odvykaní od fajčenia.

Autor: bb
Foto: Shutterstock

Focus Media

Video

Diskusia

Podobné články nájdete v týždenníku Báječná ŽENA

Cennik predplatneho

"Najnovšie z Choroby"

Poradňa