Jednou z nich je aj modranská pražiareň kávy Ebenica, o ktorej sme sa rozprávali s jej majiteľom Marekom Fajčíkom. Ten sa nám zveril, ako sa im darí prežívať toto náročné obdobie, no prezradil aj to, aké novinky si v pražiarni pripravili pre nových a stálych zákazníkov.
Slovenská káva, ktorá svojou kvalitou vyniká i vo svete
Za úspechom značky EBENICA sa skrýva dlhoročná tradícia rodinnej firmy so zameraním na kvalitu praženia, ktoré z kávových zŕn robí skutočne dobrú kávu. Vzniku pražiarne predchádzalo veľa úsilia, cestovania, ochutnávania a pokusov. Všetko vyústilo do vzniku 16 rôznych druhov káv, ktoré si svojou chuťou dokážu získať aj náročných kávičkárov, čo koniec koncov potvrdzujú aj ocenenia z celosvetových súťaží.
„Po vynikajúcom debute v CoffeeReview v roku 2013 a Great Taste z roku 2019, sme uspeli aj v Great Taste 2020. Ocenené boli všetky štyri nominované kávy. Obľúbená espresso káva Intensivo získala dve hviezdičky a kávy Duetto, El Salvador La Joya a Guatemala Acatenango získali po jednej hviezdičke,“ prezradil Marek Fajčík.
Lásku ku kvalitnej káve nezlomila ani pandémia
„Naše orientovanie sa na trio ho-re-ca, hotely, reštaurácie a kaviarne, sa s príchodom pandémie v roku 2020 veľmi skomplikovalo, a preto bolo potrebné zamerať sa iným smerom. Našli sme spôsob ako nečakať na podporu štátu či znovuotvorenie prevádzok, a pustili sme sa s veľkou chuťou do nového projektu.“ vysvetľuje majiteľ pražiarne.
Firmám, ktoré pred pandémiou pravidelne zásobovali čerstvo praženou kávou, tak ponúkli náhradné riešenie. „Navrhli sme im, aby svojim zamestnancom aj naďalej spríjemňovali pracovné dni kvalitnou kávou, len s tým rozdielom, že my im ju doručíme priamo domov,“ spomína na nové začiatky Marek Fajčík.
E-shop s kávou aj naši zákazníci nás podržali
„Aby sme však mohli zachovať chod firmy, bolo potrebné urobiť viac, a v tom nám veľmi pomohol náš e-shop s kávou.“ priznáva Marek. Keďže mnohým zamestnancom sa doslova zo dňa na deň zmenil office na homeoffice, napadlo nám, že by sme aj im mohli tieto náročné pracovné dni spríjemniť kávou. „A tak sme sa začali oveľa viac orientovať na bežného zákazníka, ktorý síce naďalej pracuje, no z domu, kde nemá sociálny kontakt so svojimi kolegami ani obľúbený coffee break.“
Myšlienka, ktorá síce nie je nijak prevratná, sa však veľmi dobre ujala. Vďaka e-shopu, v ktorom zákazník nájde všetky kávy pokope a vie si z nich vybrať podľa druhu, chuti či metódy prípravy, sa pre ľudí pracujúcich z domu stala kvalitná, čerstvo pražená káva ľahko a najmä rýchlo dostupná. Stačí doslova pár klikov a do 2 pracovných dní vám kávu doručí pred dvere kuriér.
„Vďaka ľuďom, ktorí milujú kvalitnú kávu a vedia oceniť domáce produkty, to všetko pekne zafungovalo, dokonca až nad naše očakávania. Zmenili sme zameranie firmy a podarilo sa nám nemožné – zachovali sme všetky pracovné pozície a online predaj nám dokonca kompenzoval straty z predaja v gastro sektore. Celkovo nám nová stratégia priniesla lepšie výsledky ako po minulé roky,“ opisuje náročné a zároveň inovatívne obdobie Marek Fajčík.
Inovácie treba prinášať stále, aj počas krízy
Zmenou stratégie získala táto modranská pražiareň kávy aj množstvo nových zákazníkov, ktorí boli motiváciou k spusteniu dlho plánovaných degustačných balíčkov. „Keďže si každého zákazníka veľmi ceníme a je nám viac ako jasné, že z toľkého množstva káv si nemusí vedieť každý hneď vybrať, od 1. marca sme uviedli na trh degustačné kávové balíčky.“ vysvetľuje Marek Fajčík.
Degustačné balíčky v cenách od 9,90€ sú k dispozícii v štyroch prevedeniach – klasické, moderné, ovocné a ocenené kávy. Nový, ale aj verný zákazník, ktorý ešte neochutnal všetky kávy Ebenica, si teraz môže vybrať balíček, ktorý najlepšie vystihuje jeho chuťové preferencie, porovnať jednotlivé kávy v ponuke a tak si nájsť kávu, ktorá mu najviac sadne.
„Kríza nás posilnila a urobila inovatívnejšími. Za všetko, čo sa nám podarilo zachrániť, zmeniť a vymyslieť, vďačíme nášmu skvelému tímu a hlavne verným zákazníkom,“ spokojne sa usmieva a dopíja šálku kávy Marek Fajčík. „Tak na lepšiu budúcnosť, priatelia!“